Brev
Min far drikker for meget..
Kære børnetelefonen
Jeg er en pige på 11 år. Min far drikker rigtig meget i hverdagen.
Det gør til at han skifter rigtig meget i hans humør. Han er enten rigtig glad og danser rundt med mig og min lillesøster på 8, eller også er han bare mega ked af det og ikke gider at rejse sig fra sofaen eller sover hele dagen lang. Det gør mig selvfølgelig ked af det, og giver mig ondt i maven, når han er så ked af det. Men der er ikke noget at gøre, han skal bare have fred.
Min far har heller ikke noget arbejde, så min mor arbejder rigtig meget, og er derfor sjældent hjemme og har ikke så meget tid og overskud… Jeg hjælper selvfølgelig rigtig meget derhjemme og passer min søster.. Men det kan godt være hårdt nogle gange at nå det hele, så jeg er tit rigtig træt og har hovedpine…
Jeg prøver bare hver dag at holde ved på det hele, det er bare svært nogle gange, og jeg bliver bare rigtig tit ked af det, når der ikke lykkedes for mig. Jeg vil bare så gerne gøre alt rigtigt og alle glade, men det fungerer bare ikke altid… Og jeg ved bare ikke om jeg kan noget mere, så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre længere?
KH
Mig
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig,
Hvor er det bare godt, du har skrevet et brev til os, så jeg forhåbentligt kan hjælpe dig. Det lyder rigtigt ubehageligt for dig, at du skal gå og bekymre dig om din fars alkoholforbrug.
Jeg kan godt forstå, du bliver ked af det og får ondt i maven. Det er helt naturligt at have sådan, som du har det.
Du skriver, at din far drikker rigtig meget i hverdag og det gør at hans humør skifter. Hans humør går fra at være glad og dansende til ikke at rejse sig op af sofaen. Jeg går ud fra, at du selv vurderer, det er for meget, eftersom du skriver et brev til os.
Det kan være rigtigt svært, som datter at vurdere, hvornår ens forælder drikker for meget. Særligt hvis det altid har været sådan, og det er hverdagen derhjemme.
Du fortæller, at din mor arbejder rigtig meget og derfor er sjældent derhjemme. Har du mon også talt med din mor om, hvordan du har det med det hele? Han har nemlig også et ansvar for, at hjælpe og støtte dig i sådan en situation.
Det er vigtigt, at det er trygt og rart, at være derhjemme – og det lyder det ikke som om, at det er lige nu. Jeg kan også høre, at det går ud over din hverdag i øvrigt. Og sådan skal det ikke være. Det er vigtigt, at der er nogen der hjælper dig med at tage ansvar for situationen – det skal du ikke stå alene med.
Du og din mor kan også få anonym rådgivning fra kommunen. Her kan I få noget rådgivning fra eksperter i hvad, I kan gøre for at hjælpe din far. Du kan faktisk også selv opsøge denne hjælp. Det gør du, blot ved at google din kommunes navn. Her vil der komme et telefonnummer frem, du kan ringe til, og så skal de nok hjælpe dig med at finde frem til, hvem du skal snakke med. Der er altid hjælp at hente.
Det er også en mulighed at google ‘anonym rådgivning for unge’ og din kommunes navn – så får du fat på din kommunes unge-rådgivning. De skal oplyse dig om, hvordan du får hjælp i din kommune. Jeg ved fra andre unge, at de kan være rigtigt gode at tale med.
Husk på, at din far og alkohol er to forskellige ting. Det kan være rigtigt svært at adskille, når du oplever din far fuld. Men det er alkoholen, der gør din far omtåget. Og du må aldrig tro, det er din skyld, din far drikker.
Har du behov for konkrete forslag til, hvordan du kan tage fat på den svære samtale med din far, kan du kontakte TUBA eller Hope Ung. De har stor erfaring med at tale med unge, der er ramt af udfordringer med alkohol i hjemmet. De vil kunne hjælpe dig. Her vil du også kunne læse breve og fortællinger fra andre unge, der oplever det samme som dig.
Her tror jeg, at du kan få den hjælp, du har brug for. Du kan også læse mere på vores hjemmeside her: https://bornetelefonen.dk/tema/alkohol-familien
Skulle du generelt bare have brug for at tale med nogen, som ikke er familie, så kan du til enhver tid ringe eller skrive anonymt til BørneTelefonen. Din mor kan også ringe til vores ForældreTelefon, hvor han kan få en anonym snak og gode råd.
Vi vil også kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du skal få talt med nogen om det, hvis du har brug for hjælp til det. Vi er der for dig!
Kærlig hilsen BørneTelefonen