Brev
Mor drikker og råber meget
Hej børnetelefonen
Jeg er en pige på 13 næsten 14. Min mor og far er skilt i et og et halvt år. Mig og min lille bror på 10 år bor en uge hos mor og en uge hos far.
Min far bor sammen med sin kæreste. Der er mange regler hos dem men det er for di de passer på os siger de.
Hos mor må vi næsten alt. Men det sidste stykke tid har mor drikket meget vin syns jeg. Hun har en kæreste noen dage så blir de uvenner og er ikke kærester og så er de kærester igen. Og jeg tror det er der for hun er så sur.
Om morgen er hun ok og sød men om aften når hun kommer hjem fra job er hun sur og drikker vin med det samme. Jeg tror hun drikker sådan en papkasse med tryk hane på to dage. Det syns jeg virker som meget. Og når hun har drikket lidt begynder hun at diskuterer alt mulig dumt og råbe. Jeg siger hun skal holde op for lille bror blir ked af det. Men hun er lige glad.
Jeg blir selv rigtig ked af det men vil ikke græde for så blir lille bror mere ked af det. Nu vil min lille bror bo hos min far og pap mor hele tiden og kun se mor når hun er sød. Og jeg vil også helst være hos far men det er synd for mor. Og der for siger jeg det ikke til noen. Men min lille bror savner mor når han er hos far men han siger han savner søde mor. Jeg savner også min søde mor både når jeg er hos mor og hos far.
Jeg ved ik hvad jeg skal gøre for jeg vil ikke gøre mor ked af det. Men det er ik til at leve sådan her. Og det gør ondt inde i når mor opføre sig sådan og lille bror er ked af det. Jeg er rigtig ked af det inden i.
I går snakkede jeg med min far om det og græd og blev trøstet. Men jeg er stadi ulykkelig inde i. Hvad er der galt med mor siden hun ik kan se det ik er godt det hun gør?
Men far ved ik hvad han kan gøre andet end trøste mig og lille bror. Min pap mor viste mig den her side. Håber i kan hjælpe.
Håber i kan give mig råd. Hvad skal jeg gøre for at vi kan få det godt hos mor igen?
Hilsen ulykkelig mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Mange tak for dit brev. Jeg er rigtig glad for at du skriver herind for det lyder til at din mor har brug for at få noget hjælp så både hun, din lillebror og dig kan få det godt igen.
Jeg kan forstå på det du skriver at dine forældre er blevet skilt, og at din lillebror og dig nu bor halvdelen af tiden hos din mor og den anden halvdel af tiden hos din far. Selvom det måske var det bedste for dine forældre at blive skilt, er det ikke ensbetydende med at det er nemt, og jeg synes det lyder som om din mor er inde i en svær periode i øjeblikket. Ligesom du, tænker jeg også at det muligvis kan skyldes hendes ustabile forhold til sin kæreste og at de tit skændes. Det kunne måske også være noget andet, noget på jobbet måske?
Jeg ved at nogle finder ’trøst’ i at drikke alkohol fordi de på den måde kan give slip på det hele og måske glemme det de synes er svært for en kort stund. Der er dog en risiko for at blive afhængig af denne beruselse. Det lyder til vinen får din mor til at smide hæmningerne, men vinen gør hende også til ”ikke-søde mor” der skælder ud og råber. Er det rigtigt forstået? Det der særligt bekymrer mig ved det du skriver, er at ”ikke-søde mor” gør jer kede af det, måske også utrygge og at hun er ligeglad når du fortæller at I bliver kede af det. Er det rigtig at ”ikke-søde mor” er sådan? Jeg tror ikke din mor ønsker at være sådan, men det lyder desværre til at det er vinen der er kommet til at bestemme over hende og ikke hende der bestemmer over vinen.
Jeg kan tydeligt mærke at du elsker din mor og at du kun ønsker det allerbedste for hende. Du har allerede prøvet at fortælle hende at hun skal holde op, og du har også sagt det til din far. Det er flot klaret af dig – det kan du godt være stolt over. Udover at være stærk, fornemmer jeg også, at du er meget omsorgsfuld og tænker meget på hvordan din familie har det. Det er nogle rigtig gode kvaliteter og du vil komme langt i livet med disse. Du skal dog vide at det ikke er dit ansvar at din familie har det godt. Det er altid de voksne der har ansvaret. Så snart at alkohol, lige meget mængden, kommer til at gå ud over børnene, så er det for meget.  Din mor har brug for hjælp, så hun igen kan blive den søde mor som I kender. Hvad tænker du mon om det jeg skriver?
Selvom du virker til at kunne klare rigtig meget, er det vigtigt at der også er nogle andre voksne der hjælper din mor med at få det bedre. Jeg kan forstå din lillebror har nævnt, han gerne som det er ligenu, vil bo hos din far hele tiden. Sådan har du det måske også, men synes det er svært at tænke sådan, da du/I jo savner jeres søde mor. Måske er det en meget god løsning, mens mor får hjælp til at få det bedre. Jeres far vil kunne tage en snak med Statsforvaltningen om hvordan jeres familiesituation er og se om denne løsning er mulig. Det er din papmor der har foreslået du skriver til os, hun lyder til at ville være der for dig og din lillebror, så jeg vil da foreslå du viser din far og hende dit brev til os og også gerne mit svar. For så kan din far læse, at jeg vil foreslå ham at ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57, hvor han vil kunne få rådgivning til hvordan han bedst hjælper dig og din lillebror lige nu.
Du vil også kunne fortælle din far at i alle kommuner findes hjælp hvis man er i en periode, hvor det er svært i familien. Kommunen har mulighed for både at hjælp dig, din lillebror og din mor. I Børns Vilkår har vi det der hedder en bisidder. En bisidder er en voksen person som vil kunne hjælpe en til at tage kontakt til kommunen. Du og din far kan læse mere om hvad en bisidder er på vores hjemmeside http://www.bornetelefonen.dk/bisidder.
Det er også en mulighed at du snakker med en lærer som du er tryg ved. Læreren vil dels kunne lytte til hvordan du har det og også kunne hjælpe med at få talt med din mor. Læreren kan også tage kontakt til kommunen, hvis det vurderes at være en god løsning.
Jeg håber du vil få hjælp til at kontakte kommunen og at din mor vil få hjælp til at få det bedre. Du er altid meget velkommen til selv at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver og få flere råd til hvordan du og din lillebror kan få hjælp, og du er også velkommen til at ringe hvis du har brug for at snakke med en voksen om hvordan du har det. Det kan også være du vil have glæde af at læse hvad andre børn, der har en mor eller en far der drikker, har fået af råd på https://bornetelefonen.dk/brevkassen#/filterToggle? Jeg ønsker dig al det bedste med på vejen.
Kærlige hilsner,
BørneTelefonen