Misbrug

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 18

Hvor er det godt, at du skriver ind. Det allervigtigste trin i forhold til at komme ud af et misbrug, er at indse, at man har et problem. Og det lyder som om, at du er meget opmærksom på tegnene - at du har trang til at drikke, og at du stjæler for at have råd til det. Det er allerede ansvarligt og godt gået.

Jeg synes, at du skal starte med at tale med nogen om det. Fx en god ven der kender dig. Måske ikke en du altid går i byen med, men en der også kender dig som en anden, så dine bekymringer ikke risikerer at blive bagatelliseret. Jeg tror, at det kan være godt at få vendt tankerne, og få sagt nogle ting højt. Det kan også være, at du har søskende eller et andet familiemedlem, som du kan tale om det med.

Du kunne også tage en snak med din far? Jeg ved ikke hvordan jeres forhold er, og hvor han er i sit liv. Men han kunne måske have noget erfaring, som ville være relevant for dig? Det lyder jo som om, at han selv er gået igennem noget, der ligner det, som du oplever nu. Det er ofte sådan, når man er vokset op med en forælder med et misbrug, at man selv kan blive bange for at ende samme sted. Det er en meget naturlig frygt. Men det behøver ikke at betyde, at du også får/har et misbrug. Men du kan have behov for at tale om det, og blive støttet i at tage nogle andre valg.

Du skal vide, at der er professionelle, som er klar til at hjælpe dig. Du kan altid finde din kommunes hjemmeside, og søge på 'anonym rådgivning'. De rådgivere der sidder der, kan du fortælle om dine bekymringer, og så kan de sandsynligvis henvise dig til et behandlingsprogram, fx U-turn hvis du bor i Københavns Kommune. Meningen med den slags behandling er, at det er rigtig svært at komme ud af et misbrug alene, så at dele erfaringer med andre, og være forbundet i en gruppe, kan være rigtig hjælpsomt.

Der findes også rådgivninger ligesom BørneTelefonen, der specifikt tager sig af henvendelser om misbrug. Fx TUBA: https://tuba.dk/, Netstof: https://netstof.dk/ eller Misbrugsportalen: http://www.misbrugsportalen.dk/. Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe til os på 116 111.

Jeg synes, at det er stærkt af dig at skrive ind. Og jeg håber, at mit svar kunne give dig nogle idéer til, hvor du kan række ud efter noget hjælp.

Mange hilsner,

BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug