Brev
Misbrug
Hej.
Jeg er lige blevet 18 (D. 9. November)
Jeg var i bye den torsdag, igen fredag, lørdag og igen i dag (søndag). Jeg er meget bange for jeg er på vej i et alkoholmisbrug fordi jeg har meget trængen til at drikke.
Min far er selv alkoholiker og kommer også tit på det lokale værtshus hvor jeg også er begyndt at komme.
Jeg er allerede nu begyndt at stjæle penge og samle flasker så jeg kan få smøger og øl.
Hvad skal jeg gøre…?
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 18
Hvor er det godt, at du skriver ind. Det allervigtigste trin i forhold til at komme ud af et misbrug, er at indse, at man har et problem. Og det lyder som om, at du er meget opmærksom på tegnene - at du har trang til at drikke, og at du stjæler for at have råd til det. Det er allerede ansvarligt og godt gået.
Jeg synes, at du skal starte med at tale med nogen om det. Fx en god ven der kender dig. Måske ikke en du altid går i byen med, men en der også kender dig som en anden, så dine bekymringer ikke risikerer at blive bagatelliseret. Jeg tror, at det kan være godt at få vendt tankerne, og få sagt nogle ting højt. Det kan også være, at du har søskende eller et andet familiemedlem, som du kan tale om det med.
Du kunne også tage en snak med din far? Jeg ved ikke hvordan jeres forhold er, og hvor han er i sit liv. Men han kunne måske have noget erfaring, som ville være relevant for dig? Det lyder jo som om, at han selv er gået igennem noget, der ligner det, som du oplever nu. Det er ofte sådan, når man er vokset op med en forælder med et misbrug, at man selv kan blive bange for at ende samme sted. Det er en meget naturlig frygt. Men det behøver ikke at betyde, at du også får/har et misbrug. Men du kan have behov for at tale om det, og blive støttet i at tage nogle andre valg.
Du skal vide, at der er professionelle, som er klar til at hjælpe dig. Du kan altid finde din kommunes hjemmeside, og søge på 'anonym rådgivning'. De rådgivere der sidder der, kan du fortælle om dine bekymringer, og så kan de sandsynligvis henvise dig til et behandlingsprogram, fx U-turn hvis du bor i Københavns Kommune. Meningen med den slags behandling er, at det er rigtig svært at komme ud af et misbrug alene, så at dele erfaringer med andre, og være forbundet i en gruppe, kan være rigtig hjælpsomt.
Der findes også rådgivninger ligesom BørneTelefonen, der specifikt tager sig af henvendelser om misbrug. Fx TUBA: https://tuba.dk/, Netstof: https://netstof.dk/ eller Misbrugsportalen: http://www.misbrugsportalen.dk/. Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe til os på 116 111.
Jeg synes, at det er stærkt af dig at skrive ind. Og jeg håber, at mit svar kunne give dig nogle idéer til, hvor du kan række ud efter noget hjælp.
Mange hilsner,
BørneTelefonen