Min mor drikker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Mange tak for dit brev. Det lyder til at du er bekymret for din mor og at du rigtig gerne ville hjælpe hende med at stoppe med at drikke. Jeg synes det er flot af dig, at du har snakket med hende om det. Jeg tænker, at det kræver meget mod.

Jeg kan virkelig godt forstå, at det går dig på. Jeg vil prøve at hjælpe dig, så godt som jeg kan. Det skal selvfølgelig ikke være sådan, at du går rundt og har det skidt, fordi hun drikker.

Når en forælder har et alkoholproblem, skal der professionel hjælp til. Selvom man som barn gerne vil hjælpe sine forældre, så er det ikke dit ansvar. Derimod er det din mors ansvar at passe godt på dig. De professionelle hjælpere har meget erfaring med voksne, der drikker, og mange voksne kommer faktisk ud af deres alkoholproblemer.

Jeg tænker derfor, at din familie skal hjælpe dig med at fortælle din mor, at hun skal søge professionel hjælp. Eksempelvis kan i hjælpe din mor med at tage med lægen. Så kan lægen finde den rette hjælp til din mor.

Måske du også har lyst til at få snakket med en? Der findes også nogle rådgivningstilbud til børn og unge, hvis forældre, der drikker. Eksempelvis er der “hope“, som er en brevkasse man kan skrive til. Derudover er der “tuba“, hvor du kan få rådgivning. Hos “hope” og “tuba” er der også breve fra andre børn, som står i den samme situation som dig.

Hvis din mors alkoholproblemer går ud over din trivsel derhjemme, har kommunen ansvaret for at hjælpe dig. Du kan enten selv kontakte kommunen, eller du kan få hjælp af en voksen til det. Det kan være en voksen, som du er tryg ved, fx en lærer, en fra din familie eller en venindes mor. På BørneTelefonen kan vi også kontakte kommunen for dig, hvis du fortæller os, hvem du er.

Når man som barn skal snakke med kommunen, kan man få en bisidder. En bisidder kender dine rettigheder, og er altid på din side. Hos BørneTelefonen kan du også få en bisidder, som er en voksen, der vil hjælpe dig med at tale med kommunen om din mors alkoholproblemer. Bisidderen er gratis, og vil sørge for, at du altid er i trygge hænder.

Hvis du gerne vil have at BørneTelefonen hjælper dig med at tale med kommunen og med at få en bisidder, kan du ringe til os på 116111. Så kan vi også fortælle dig lidt mere om, hvad der vil ske, når dig og bisidderen skal tale med kommunen.

Jeg synes virkelig at det er sejt af dig, at du har skrevet til BørneTelefonen. Det er meget handlekraftig af dig! Jeg håber, at du kan finde samme styrke frem, så du kan spørge en voksen om hjælp til at få din mor til lægen.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol