Min far ryger

Hej

Jeg er en pige på 13 år næsten 14 og min far ryger. Jeg er rigtig bekymret for ham hver dag. I forvejen er min far 64 år som er meget gammelt da jeg kun er 13. Og det gør det ikke bedre at han ryger. Han har røget hele sit liv. Jeg prøver at snakke med ham og min mor om det men jeg får intet ud af det. Min mor er 50 og hun har også røget. Hun stoppede helt med at ryge da hun var 40 eller noget i den retning og har ikke røget siden. Hun stoppede med at ryge på grund af mig og min storebror (15 år næsten 16).

Vi havde plaget hende om hun ikke godt ville stoppe i lang tid og til sidste gjorde hun det. Jeg ville ønske min far gjorde det samme. Han er i mine øjne verdens bedste far og jeg har ikke lyst til at miste ham. Jeg prøver hele tiden at snakke med ham og vise ham hvor ked af det jeg er. Jeg ved hvor meget han holder af mig så jeg tænkte at måske kunne det få ham til at stoppe med at ryge. Han virker meget sund og rask bortset lige fra en ting. Han hoster rigtig meget i mine øjne. Men han vil ikke indrømme at det har noget med rygning at gøre.

Udover det er han rigtig sund og rask. Ikke overvægtig og løber 4-5 gange om ugen og er i super god form. Han spise også sundt og varieret. Min mor siger at hun tror min fat godt kan tåle at ryge. Hun siger at nogen mennesker bare godt kan tåle at ryge hele deres liv uden at de fx bliver ramt af lungekræft eller noget andet. Er det rigtigt? Er det rigtigt at for nogen mennesker ligger det bare i deres gener om man kan tåle at ryge eller ej?

I forhold til gener er det nemlig meget blandet. Min farmor blev kun omkring 60 år og vi ved aldrig helt hvorfor hun døde så ungt. Men min farmors søster døde sidste år og var næsten 100 da hun døde. Hun havde også røget hele sit liv. Kan det være et tegn på at min far også godt kan tåle at ryge? Hvad synes i jeg burde gøre? Burde jeg overtale ham til at gå til lægen og få det tjekket ud? Hvad skal jeg gøre.

Fra 13 årig pige

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Hvor er det godt, at du har skrevet til os! Jeg kan læse, at du gør dig mange tanker og er bekymret for din far. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig med dine spørgsmål.

Først vil jeg fortælle dig, at vi på BørneTelefonen taler med mange børn og unge, der lige som dig ville ønske, at deres forældre ville stoppe med at ryge. Nogle er trætte af røgen og lugten i deres hjem, andre er mere bekymret og kede af, at deres forældre gør noget, der kan være farligt for deres helbred – lige som dig.

Du fortæller, at der i din familie både er nogle, der er døde i en ung alder, og andre der er blevet meget gamle – på trods af rygning. Din mor har ret, når hun siger, at nogle mennesker godt kan leve et meget langt og godt liv uden sygdomme, selvom de ryger.

Omvendt findes der også tilfælde, hvor mennesker der aldrig nogensinde har røget, kan blive meget syge med fx lungekræft.

Man ved dog med sikkerhed, at rygning øger risikoen for nogle forskellige sygdomme. Det vil sige, at chancen for at blive syg er større, end hvis man ikke ryger.

Jeg kan ikke fortælle dig, om ens gener kan afgøre, hvorvidt man kan “tåle” at ryge. Der skal nok en læge til at kunne forklare mere om det.

Der er mange andre ting end rygning, der er med til at afgøre en persons sundhed. Derfor er det rigtig godt, at din far både løber og spiser sundt og varieret. Det har helt sikkert en positiv indvirkning på hans helbred – selvom han ryger.

Det kan være meget svært at overtale andre til at stoppe med at ryge. Hvis ikke personen selv har lyst til at stoppe, er det ofte helt umuligt.

Hvis venner eller familie meget ofte taler om, at rygning er farligt og dårligt, så kan det faktisk nogle gange virke modsat. Personen der ryger, kan blive stædig og trodsig, og få endnu mindre lyst til at stoppe.

Jeg synes dog det er rigtig vigtigt, at din far ved hvordan du har det med hans rygning. At du er meget bekymret, og at det er noget du tænker på hver dag.

Jeg tænker på, at du måske kan skrive et brev til ham. Det kan nogle gange være nemmere, at få sagt alt det man gerne vil, hvis man skriver det ned. Og det kan vise den, der læser brevet, at man mener det alvorligt. Hvad tænker du mon om det?

Du kan skrive i brevet, at du virkelig bekymrer dig om han helbred hver dag. Og at du er bange for, at hans hoste har noget med rygningen at gøre.

Måske kan du også foreslå ham, at han får et tjek hos lægen bare én gang om året. På den måde kan han holde øje med hans helbred, og du kan måske slippe noget af din bekymring, hvis du ved, at lægen holder øje med ham. Hvad tænker du om den idé? Mon din far kunne gå med til det?

Du kan give ham brevet en dag, hvor I har god tid – fx i weekenden. Du kan måske sige: “Jeg har skrevet et brev om noget, der er vigtigt for mig. Jeg vil gerne have, at du læser brevet alene, og så kan vi tale sammen om det bagefter.”

Du kan få hjælp til at skrive et brev her: Skriv det til nogen

Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget. Dit brev viser mig, at du er en omsorgsfuld og betænksom pige. De evner håber jeg, du kan bruge, når du skal beskrive dine tanker og bekymringer for din far.

Jeg ønsker dig alt det bedste!

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol