Brev
Min far er alkoholiker.
Hej børnebrevkassen..
Min far han har altid drukket, men efter at jeg er blevet ældre har jeg jo lagt mere mærke til det, og jeg kan ikke lide ham når han er sådan, jeg har skrevet en lang besked til ham om at jeg ikke vil se ham mere, hvis han ikke tager sig sammen, han har så ikke svaret mig,
og det skal siges min mor og far er skilt, men min mor ringer til ham for at høre om han er ok. når men de snakkede sammen efter jeg havde skrevet den der besked, og han sagde ” når men det er nok bare en face, hun skal nok komme sig over det” og jeg blev så sur, og ked af det, jeg har hat det rigtig dårligt til hverdag for ved ikke hvad jeg mere kan gøre før at han stopper!!:-(
jeg har skåret i mig selv pga ham, det er som om han ikke selv kan indse at han har et problem, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre!!!!!,
pleas hjælp!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Det er godt du har skrevet, og jeg kan godt forstå, at du bekymrer dig om din fars drikkeri og hans manglende forståelse og erkendelse. Jeg kan forstå, at du altid (hele din barndom) har levet med din fars drikkeri og nu tager du mere og mere afstand, fra hans alkoholmisbrug.
Rigtig mange børn, har det ligesom dig, du er blevet ældre og mere fornuftige og efterhånden er det blevet klart for dig, at din fars drikkeri, påvirker hans og dermed også dit liv i en negativ retning. Det er fuldt ud forståeligt, at du bliver sur og ked af det, når han beskriver dine reaktioner som en fase i dit liv, som du nok skal komme over.
Jeg tænker, du måske skal prøve, ”hudløst ærligt”, at forklare ham (gerne i et brev, hvis det gør det lettere for dig) at du er meget ked af hans manglende reaktion, men at du mener, hvad du har skrevet tidligere. Måske kan din mor, forklare ham, at du er seriøs når du skriver til ham og absolut ikke bare i ”en fase”?
Tror du, at kunne snakke med din mor om din frustration over din fars manglende reaktion? Jeg tror, det er vigtigt for dig, at du snakker med en voksen, som kan hjælpe dig og tale med dig. Hvis du har det godt med en af dine lærere, så kunne du måske også i stedet fortælle en af dem om dine bekymringer? Det kunne måske også være en fra din familie, en af dine bedstemødre måske?
Jeg tror, det vigtigste er, at du vælger en voksen, som du tror, vil tage dig alvorligt og som du tror, vil prøve at hjælpe dig. Jeg kan godt forstå, at din frustration og dine bekymringer i forhold til din fars drikkeri, fylder dine tanker og selvfølgelig påvirker det hele dit liv i øjeblikket.
Måske kunne det også være godt for dig, at søge rådgivning hos "De drikker derhjemme". Her tilbyder man anonym rådgivning mandag og onsdag mellem kl. 12-18 på telefon nr. 3317 2010, eller du kan sms dit mobil nr. til nr.2615 4461, så ringer de til dig. Der er også en fin hjemmeside www.dedrikkerderhjemme.dk som du evt. kan se lidt nærmere på...
Nu ved jeg ikke, hvor du bor, men nogle kommuner har også alkoholkonsulenter ansat i kommunen, som man som barn eller pårørende kan henvende sig til. Du kan (evt. sammen med din mor) ringe til din egen kommune og spørge dem, hvad de kan tilbyde dig af hjælp.
Du kan også søge på www.hope.dk/ung. Jeg tænker også, det kunne være en mulighed for dig, at ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis, og her sidder der nogle rigtig gode rådgivere som kan tale med dig om, hvis du har brug for mere sparring.
Kærlige hilser BørneBrevkassen
Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her
Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.
Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.
Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.