Brev
Min far drikker
Hej
Jeg er en pige på 16 år, der har en alkoholiseret far. Han drikker i smug.
Han gemmer sit glas/flaske hver gang han drikker. Han gør det kun når min mor ikke er hjemme. Så er det som om han bare har brug for det. Jeg kan hurtigt mærke, når han har drukket for meget, og jeg ser det også, for så god er han ikke til at gemme det fra mig. Han får et helt specielt humør og en speciel adfærd.
Han har gjort det i flere år, og jeg har også vidst det i flere år. Det startede med, at når jeg så han gjorde det, så konfronterede jeg min mor, og hun sagde det så videre til min far. Sådan har det været lige indtil for nylig, hvor jeg fik et “konfrontations-anfald”, og hvor jeg lukkede alt ud foran min far, og min mor var også i rummet. Det var rart at få det fortalt til ham face to face.
Spørgsmålet er nu bare, hvad jeg skal gøre, for han siger stadig, at han ikke har lyst til professionel hjælp, da ham kommer fra England, og selvom han kan tale ret godt dansk, så har han svært ved at formulere de indre følelser for en professionel. Han påstår, at han har brug for vores (familiens) hjælp, men jeg ved bare ikke, hvordan vi gør det.
Som sagt er han fra England, og han savner sin familie og sit hjemland, og det har været med til, at han nok også har en depression, og han har svært ved at sove om natten. Jeg brug for råd og hjælp til, hvordan min far kan få det bedre.
Han vil rigtig gerne ud af det, for han kender godt til konsekvenserne, og jeg (og min familie) vil gøre, hvad vi kam for at hjælpe ham. Men hvad skal vi gøre?
Tak på forhånd!
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev, og tak for din ærlighed. Det er imponerende, hvordan du, både i dine beskrivelser af din fars alkoholproblem i brevet, men også i den situation du selv kalder “konfrontations-anfald”, tør stå ved problemet. Du gør det eneste rigtige – skaber åbenhed om et problem, som er hele familiens problem. Det er ikke noget din far kan have, eller ordne, for sig selv!
Du er i stand til at se tingene i øjnene, som de er. Det er en stærk evne at have. Du har også vist, i flere år, at du ikke vil have drikkeriet som en hemmelighed, sammen med far, ved gentagne gange at fortælle din mor, når det sker.
Din sidste fælles konfrontation, siger med al mulig tydelighed , at du vil have, der skal ske en forandring – Med professionel hjælp udefra.
Du beskriver din fars undskyldninger for ikke at have lyst til at gå i behandling, fordi han gerne vil have sin familie til at hjælpe sig.
Sagen er den, at I ikke kan hjælpe med selve misbrugs-problematikken. Det har stået på i mange år, uden at ændre sig. Al erfaring viser, at når der er en misbruger i en familie, så påvirker det hele familien. Resten af familien begynder at ændre adfærd ud fra misbrugerens adfærd.
Det sker lige så stille og man kan ofte være uvidende om, hvordan man næsten “indretter” sig på følgerne af misbrug i familien. Det betyder, at man kan komme til at “hjælpe” misbrugeren med at fortsætte sin livsstil med stoffer. Virkningen af dette er at hele familien får det dårligere.Det kan fx være for at undgå konflikter, eller fordi man er bange for at såre nogen. Det skal være professionelle, der hjælper i forhold til selve misbruget.
Du har handlet mange gange, ved at sætte ord på det de sker, for at I igen kan få det godt allesammen i familien. Du kan være meget stolt af dig selv:)
Du slutter brevet med at bede om direkte hjælp til næste skridt:
Din far er nødt til allerførst at gå til egen læge og dér fortælle om sit problem. Den handling vil skabe mulighed for en  stærkere erkendelse hos din far af, at der er et problem. En nødvendige start på en forandring.
Her viser erfaringen at det er en god idé at have én med.  Hvis din mor går med kan hun støtte din far i, at få fortalt det, der er på færde hjemme hos jer. Du har allerede støttet din far meget ved at “råbe op” om, at her er noget helt galt! Jeg tror, du fremover støtter ham, ved bare at være den du er. Det er det, I kan som familie – støtte hinanden.
Lægen vil herfra skulle hjælpe din far videre i behandlingssystemet.
Mht. din far og det med sproget? Jeg tror, din far kan få lov at udtrykke sig på eget modersmål. De fleste kan engelsk i dag.
Du kan læse på www.bornetelefonen.dk  – Misbrugsportalen.dk. hvis du vil vide mere om misbrug.
Du kan også tale med https://tuba.dk/om-tuba/ og se på hjemmesiden sammen med din mor eller andre i familien.
TUBA tilbyder hjælp, rådgivning og terapi til unge mellem 14 og 35 år, der er vokset op i hjem med alkohol- eller stofmisbrug. Hjælpen er gratis, og alle ansatte og frivillige har tavshedspligt.
TUBA har afdelinger landet over, der blandt andet tilbyder individuel terapi og gruppeterapi samt mange aftenarrangementer med undervisning og andet.
Din mor kan kontakte ForældreTelefonen på 35 55 55 57 og tale med os om de muligheder, der for eksempel findes i kommunen for at få hjælp til familien.
Jeg håber, din far og mor finder ud af at komme afsted sammen og søge hjælp til denne vanskelige situation. Jeg tror, det kan give en god mulighed for, at du og din familie får det godt og trygt sammen.
Kærlig hilsen Børnetelefonen