Brev
Jeg er bange for min far
Hejsa
min Far drikker for meget (jeg bor hos min mor).
Når jeg ser min Far drikker han stadig for meget og tager ikke hensyn til mig fx. Drikker mens vi kører i bil og mange andre ting.
Jeg er også altid bange for om han vil slå mig.
Jeg er faktisk bare virkelig bange for ham og jeg ved ikke om jeg skal sige det til ham eller hvad jeg skal gøre
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det lyder til, at din far har brug for hjælp. Derfor synes jeg, at det lyder en god ide, hvis du tager en snak med din far. Du kan jo sige det, som du skriver herind. Nemlig at du er bange for, hvad han kan finde på, når ”alkoholen” overtager. På den måde ved din far, hvordan du har det. Det er ikke sikkert, at det løser ”problemet” med for meget alkohol, men jeg tror, det vil være rart for dig, hvis han ved, hvordan du har det.
Så ved han også, at det kan være derfor, at du ikke har lyst til at besøge ham! Og det vil i så fald være med god grund. For når en voksen drikker, er det ikke muligt at være en god forældre. Det gælder ikke kun din far, men alle forældre, der drikker.
Når man drikker for meget, er det ofte ikke noget, man selv kan stoppe. Heller ikke selvom man gerne vil. I de tilfælde, hvor man ikke kan lade vær med at drikke, har man brug for professionel hjælp. Her kan din fars læge være behjælpelig med at finde det rette tilbud, der kan hjælpe ham ud af sit alkoholmisbrug. Men det er en "voksen-opgave" – og derfor tænker jeg på, om der mon er en voksen, du kan tale med? En voksen, som kan sørge for, at din far får hjælp? Det kan være din mor, dine bedsteforældre, en lærer eller en anden person, som du selv har i tankerne.. Kunne det være noget, du har mod på?
Jeg kan også anbefale dig at besøge www.hope.dk/ung. Det er en rådgivning, der er eksperter i at hjælpe børn og unge, der står i samme situation, som dig. Du kan jo starte med at kigge lidt på deres hjemmeside, hvis du har lyst?
De bedste hilsner
BørneTelefonen