Jeg er bange for min far

Hejsa

min Far drikker for meget (jeg bor hos min mor).

Når jeg ser min Far drikker han stadig for meget og tager ikke hensyn til mig fx. Drikker mens vi kører i bil og mange andre ting.

Jeg er også altid bange for om han vil slå mig.

Jeg er faktisk bare virkelig bange for ham og jeg ved ikke om jeg skal sige det til ham eller hvad jeg skal gøre

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Det lyder til, at din far har brug for hjælp. Derfor synes jeg, at det lyder en god ide, hvis du tager en snak med din far. Du kan jo sige det, som du skriver herind. Nemlig at du er bange for, hvad han kan finde på, når ”alkoholen” overtager. På den måde ved din far, hvordan du har det. Det er ikke sikkert, at det løser ”problemet” med for meget alkohol, men jeg tror, det vil være rart for dig, hvis han ved, hvordan du har det.

Så ved han også, at det kan være derfor, at du ikke har lyst til at besøge ham! Og det vil i så fald være med god grund. For når en voksen drikker, er det ikke muligt at være en god forældre. Det gælder ikke kun din far, men alle forældre, der drikker.

Når man drikker for meget, er det ofte ikke noget, man selv kan stoppe. Heller ikke selvom man gerne vil. I de tilfælde, hvor man ikke kan lade vær med at drikke, har man brug for professionel hjælp. Her kan din fars læge være behjælpelig med at finde det rette tilbud, der kan hjælpe ham ud af sit alkoholmisbrug. Men det er en "voksen-opgave" – og derfor tænker jeg på, om der mon er en voksen, du kan tale med? En voksen, som kan sørge for, at din far får hjælp? Det kan være din mor, dine bedsteforældre, en lærer eller en anden person, som du selv har i tankerne.. Kunne det være noget, du har mod på?

Jeg kan også anbefale dig at besøge www.hope.dk/ung. Det er en rådgivning, der er eksperter i at hjælpe børn og unge, der står i samme situation, som dig. Du kan jo starte med at kigge lidt på deres hjemmeside, hvis du har lyst?

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol