Familie.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år!

Du har ret til en barndom, hvor nogle voksne passer på dig og sørger for, at du har det godt, så du kan være glad, have venner, lære noget i skolen og vokse op og tro på dig selv og vide, at du er okay, som du er!

Hvis dine forældre ikke magter denne opgave, har du ret til at forvente, at nogen andre voksne gør det i stedet for dem.

Jeg kan godt følge dig i, at det kan være svært at leve i en hverdag, hvor der er alkohol indblandet. Godt at læse du har en storesøster som forstår dig og som du kan tale med.

Jeg kan forstå kommunen allerede har været indover og de har foreslået du flytter over til din søster i Sverige. Det er da en mulighed, som jeg tænker du har brug for at tænke over og måske tale med din søster om, men muligvis er der også andre muligheder? Det er korrekt at det er kommunen der er med til at bestemme dette og jeg vil foreslå dig, du overvejer at få en bisidder med til en snak med kommunen. Du kan få en bisidder igennem os og denne vil kunne fortælle dig om alle dine rettigheder og tage med dig til møder på kommunen, så du får støtte til at vælge den mulighed som er bedst for dig.

Jeg tror på, dine forældre holder af dig og gør det, så godt de kan. Måske bliver det hjælpsomt for dine forældre at finde ud af, hvordan deres måde at leve på påvirker dig. Det kan give dem anledning til at tænke over, om der er ting de vil ændre på for at gøre det godt at være dig.

Du skal holde fast i, at du har ret til at have det godt og have nogen, der passer på dig! Du skal holde fast i, at du har ret til at sige, hvordan du har det og at du har ret til at nogen lytter til dig.

Du er meget velkommen til at kontakte vores BørneTelefon, hvis du har brug for at snakke lidt mere. De vil også kunne hjælpe dig med at få en bisidder, hvis du ønsker dette.

Mange hilsner fra Børnetelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol