Brev
Familie.
Hej bb.
Jeg er en pige på 14 år, som er blevet voksen alt for hurtigt.
Min mor, far og onkel er dsv alkoholikere, og det giver en masse problemer…
fx. gør intet rigtigt, må ikke være sammen med venner, de skal vide hvem jeg skriver med, osv.
Jeg har heldigvis en søster der er vokset op med det samme.
Jeg har snakket med hende om det, og hun genkender det fra hendes barndom.
problemet er at de drikker hver evig eneste dag, og det magter jeg altså ikke mere..
Min søster er 29 og har fået en rigtig sød og dejlig kæreste, men de bor i sverige.
Jeg har snakket med en masse fra kommunen og de syndes jeg skal flytte over til hende, men ved ikke om det er en god ide..
mine forældre ryger også en masse smøger, ved siden af mig, og det kan mærkes..
Hvad er mine rettigheder?
Og hvad syndes i?
Hilsen pigen med rod i familien..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år!
Du har ret til en barndom, hvor nogle voksne passer på dig og sørger for, at du har det godt, så du kan være glad, have venner, lære noget i skolen og vokse op og tro på dig selv og vide, at du er okay, som du er!
Hvis dine forældre ikke magter denne opgave, har du ret til at forvente, at nogen andre voksne gør det i stedet for dem.
Jeg kan godt følge dig i, at det kan være svært at leve i en hverdag, hvor der er alkohol indblandet. Godt at læse du har en storesøster som forstår dig og som du kan tale med.
Jeg kan forstå kommunen allerede har været indover og de har foreslået du flytter over til din søster i Sverige. Det er da en mulighed, som jeg tænker du har brug for at tænke over og måske tale med din søster om, men muligvis er der også andre muligheder? Det er korrekt at det er kommunen der er med til at bestemme dette og jeg vil foreslå dig, du overvejer at få en bisidder med til en snak med kommunen. Du kan få en bisidder igennem os og denne vil kunne fortælle dig om alle dine rettigheder og tage med dig til møder på kommunen, så du får støtte til at vælge den mulighed som er bedst for dig.
Jeg tror på, dine forældre holder af dig og gør det, så godt de kan. Måske bliver det hjælpsomt for dine forældre at finde ud af, hvordan deres måde at leve på påvirker dig. Det kan give dem anledning til at tænke over, om der er ting de vil ændre på for at gøre det godt at være dig.
Du skal holde fast i, at du har ret til at have det godt og have nogen, der passer på dig! Du skal holde fast i, at du har ret til at sige, hvordan du har det og at du har ret til at nogen lytter til dig.
Du er meget velkommen til at kontakte vores BørneTelefon, hvis du har brug for at snakke lidt mere. De vil også kunne hjælpe dig med at få en bisidder, hvis du ønsker dette.
Mange hilsner fra Børnetelefonen