Brev
begge mine forældre drikker og skændes
Hjælp, hvad skal jeg gøre! Begge mine forældre drikker sig fulde hver dag og de stopper aldrig. De gider ikke lytte til mig når jeg snakker til dem. De laver sex hver aften, men de skændtes også hele tiden. Det er jeg rigtig ked af og ingen fra min klasse gider hjælpe mig.
Når de er fulde bliver de ved med at spørge om jeg ikke vil have en øl! jeg siger selvfølgelig nej. Jeg ved ikke om jeg skal ringe til politiet for de er jo mine forældre. vil i hjælpe mig?
hilsner fra N.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år, tak for dit brev med titlen "begge mine forældre drikker og skændes".
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært, sådan som du beskriver dine forældre. Og du samtidig føler, at de ikke lytter til dig - og at der ikke er nogen fra din klasse, der kan hjælpe dig.
Nu har du jo prøvet at snakke med dem om problemerne - men jeg tænker på, om der er noget tidspunkt, hvor de endnu ikke er blevet fulde, hvor du -igen? - kunne fortælle dem, at du bliver meget ked af det, når der er så meget ballade hjemme hos jer.
Ellers tænker jeg på, om der er nogen andre i din familie, der kender til, hvad der foregår hjemme hos jer, og som måske kunne tale med dine forældre om, at deres datter har det skidt og få dem til at se på det ansvar, de har for at ændre på tingene.
Det kunne måske også være en god ide at fortælle din klasselærer om det, så han/hun kunne hjælpe dig med at få kontakt med en sagsbehandler i kommunen, der kunne hjælpe dig. For når kommunen får at vide, at børn har det skidt, skal de hjælpe disse børn. Kommunen kan også hjælpe dine forældre med at holde op med at drikke, så de bedre kan passe på dig.
Jeg kan godt forstå, du ikke har lyst til at ringe til politiet, og det er heller ikke sikkert, at det er nødvendigt, hvis du og dine forældre kan få hjælp fra kommunen.
Hvis du er i tvivl om, hvad der er bedst at gøre for dig, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver om det. Her på BørneTelefonen kan vi også hjælpe dig med at kontakte kommunen, hvis du synes, det er en bedre ide end at bede din klasselærer om det. Vi har hjulpet mange børn, der havde det svært derhjemme, og vi vil også rigtig gerne hjælpe dig.
Mange hilsener
BørneBrevkassen
Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her
Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.
Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.
Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.