Brev

At komme i skole igen

Læs hele brevet
Svar fra andre

Børn

Hejsa, jeg kender følelsen og har det selv ubehageligt og får ondt i maven ved tanken om at vende tilbage.

Jeg ved ikke helt selv hvad man i det lange løb kan gøre ved det.

Men i starten tag en dyb vejrtrækning og bliv okay med at være nervøs, det helt fint det ikke sjovt men man bliver nød til at komme over ens med det.

Jeg har prøvet mange ting, men jeg kan fysisk ikke ændre, når jeg har vildt ondt i maven om morgenen. Men først og fremmest skal du fokusere på de gode ting ved det, ikke hvad der kan gå galt, eller hvor slemt det bliver.

Når du kommer over på skolen synes jeg du skal holde dig sammen med dine tættere venner, de vil nok forstå hvis du er træt eller ikke siger så meget. Men at være sammen med nogle man kan være sig selv med, kan gøre en trykkere.

Og så i sidste ende snak med dine venner, forældre eller en lære om hvordan du har det, så de bedst muligt kan vejlede dig og hjælpe dig.

Og så skal du nok vende dig langsomt til det igen

-Smiley 😉

  • Smiley, Pige, 15 år

Hej 🙂
Jeg kender det SÅ godt også fordi jeg elsker at være mig selv og nyder mit eget selskab så det at komme tilbage til en normal hverdag med skole er lidt skræmende.
Men prøv at tage en dag af gangen. Få en god søvn og evt stå tidligere op og gør dig rigtig klar så du føler du får en god start.

Eller måske holde dig i starten til de tætteste. Det gør at det ikke bliver så overvældende det hele.

Jeg tror mange har det som dig i starten fordi man har været vant til at være sig selv at alle skal ind i en rytme igen

  • Malle, Pige, 17 år

Hej! Jeg har det selv på samme måde.. er utryg og bange for at skulle starte i skole igen efter en laaang nedlukning uden specielt meget træning i sociale færdigheder. Derfor forstår jeg dig godt!

Tror også der er mange andre, der har det på samme måde eller oplevet noget ligende. Du er i hvert fald ikke den eneste! Måske har nogle andre i klassen det også sådan? Hvis du er tæt med nogle fra din klasse kunne du evt. snakke med dem om det, og måske spørge om i ik kunne følges i skole? I hvert fald den første dag. Det er nemlig mere tryggende, hvis man har nogle at støtte sig lidt op af i skolen. Ellers kunne du måske få dine forældre til at snakke med din lærer om det, så de måske kunne få arrangeret nogle sociale aktiviteter for jer her i starten eller andet, der kan ryste jer sammen igen.

Knus

  • De, Pige, 16 år

Det er ikke længere muligt at give råd til dette brev. Vil du hjælpe andre børn, så klik her

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguiden – eVejledning

Ring, chat, SMS eller email til eVejledningen og få hjælp til, hvilken uddannelse du skal vælge.

Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat