problemer derhjemme

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. En fra BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Vi håber, at du alligevel vil kunne bruge svaret. Dit svar kommer her:

Kære pige på 13

Jeg kan godt se, at du er i en alvorlig klemme. Hvor er det modigt, at du alligevel har skrevet for at få hjælp. Det tyder på, at du heldigvis stadig har tro og styrke til at kæmpe for en forandring.

I skolen er du udsat for tvang og en trussel om udelukkelse. Hjemme er du udsat for din mors vold og en trussel om at blive forladt. Og din far tør ikke gribe ind og hjælpe dig.

Jeg forestiller mig, at det må føles både ensomt og skræmmende. Alt dette er mere, end du skal gå rundt med alene. Du har ret til at nogle voksne passer på dig og hjælper dig. Den hjælp kan du få af kommunen.

Kender du en voksen f.eks. i skolen, du har tillid til, du kan tale med?

Du skal vide, at vi på BørneTelefonen også kan hjælpe dig.

Du kan ringe eller skrive til os på 116 111. På BørneTelefonen snakker vi med mange børn og unge, der udsættes for vold og gerne vil ændre på deres situation. Vi vil gerne lytte til dig og tale med dig om, hvad du kan gøre. Det er gratis at skrive eller ringe herind, og du er helt anonym.

Måske kan det føles som en hjælp for dig at se mere på denne side, der handler om at leve i en familie med psykisk og fysisk vold: https://bornetelefonen.dk/vold-i-familien/

Du vil altid kunne få en voksen fra Børnetelefonen (en bisidder), når du skal fortælle personer i kommunen, at du  har brug for hjælp. Bisidderen kan hjælpe dig med at sige dét, du vil sige. Og forstå dét, der bliver sagt. Vil du have sådan en person fra os, skal du fortælle os, hvem du er (opgive anonymitet). Hvis det sker, får vi pligt til at fortælle videre, hvis noget truer dig og din trivsel – altså meget alvorlige ting. Det står i loven. Men alle andre ting bliver mellem dig bisidderen. Du bestemmer selv hvor meget og hvad, du vil fortælle bisidderen.

Det kan give mange tanker, hvad det betyder ’at få hjælp af kommunen’. Det vil du også kunne tale med en bisidder om. Du kan læse mere her Bisidder . Jeg sender dig lige en video om, hvordan man kan bruge og tale med en bisidder. Så kan du også se, hvordan en bisidder ser ud. Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår

Det kræver stort mod at ændre sin situation, når det er svært. Men du har allerede taget det første skridt ved at skrive. Det er virkelig godt gået.

Jeg håber virkelig, du får snakket med nogen om det hurtigst muligt. Jeg ønsker dig det bedste med på vejen.

Kærlige tanker

BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)