Brev
Venskab
Hejsa.
Jeg er en pige på 19 som går i 2.g. Hele mit liv har når man tænker på, det føltes som en rutsjebane tur, med skoleflyt en del gange.
Altid fordi det sociale gik i vasken og der i sidste ende ikke var nogen at være sammen med.
Nu er jeg endt på gymnasiet. Hele mit grundforløb var meget ukomfortabelt og da vi endelig startede i de rigtige klasser virkede alting meget håbløst. En pige som jeg var blevet okay gode venner med fra mit grundforløb endte også i den klasse og ligeså gjorde min barndomsveninde som jeg på da værende tidspunkt var meget tæt med.
Men tingende ændrede sig. Min veninde fra grundforløbet kendte nemlig også andre fra den nye klasse og “valgte” dem frem for mig. Derudover blev jeg nødt til at stoppe det venskab der var mellem mig og min barndomsveninde da det venskab nedbrød mig, og det selvfølgelig ikke er sådan en venskab skal være.
Det hele resulterede i at det næsten var ulideligt at komme i skole da det virkede på min barndomsveninde som om hun søgte hævn i det at jeg havde afsluttet venskabet.
Jeg opsøgte flere gange min studievejleder for at få hjælp til at blive en del af klassen, men ikke med så meget held. Efter 3 måneder i den klasse og 6 måneder i alt hvor jeg ikke havde haft det specielt sjovt besluttede jeg mig for at flytte gymnasium.
Det var en utrolig god beslutning og jeg blev budt velkommen med åbne arme i min ny klasse og fik næsten fra dag 1 en virkelig god veninde og for en gang skyld virkede alt præcis som det skulle. Efter godt 6 måneder hørte det op.
Min veninde begyndte at opføre sig mærkeligt og trak sig mere og mere fra mig, til tider brugte hun decideret onde metoder til at skubbe mig endnu længere væk og behandle mig dårligt.
Selvfølglig prøvede jeg at forstå hende og vide hvad der skete, men det var næsten som fra den ene dag til den anden at de skete…. hun blev mere og mere narcisistisk og jeg skal ikke kunne sige om det var fordi jeg i bund og grund ikke kende hende eller om det var noget det kom i takt med tiden. Så var jeg alene igen og gjorde hvad jeg kunne for at få nye venner uden at virke desperat, og det lykkedes igen kan man sige…
men i takt med at alt det her var sket mellem mig og min gamle veninde var pigegruppen i klassen splittet op (vi er 9) og der var ligesom rotation i det hele. Alting er bare anderledes nu. Jeg har fået 2 nye venner, men jeg tror egentlig ikke jeg kan lide dem. Er det underligt?
Jeg synes ofte de behandler mig dårligt og en af dem er decideret nedladende over for mig… jeg er klar over at det ikke er noget jeg har lyst til at blive i, men jeg ved ikke hvordan jeg får nogle andre venner. Sådan som jeg har det nu er det lige så godt som at have ingen og jeg føler mig ensom.
Jeg føler jeg “brænder alle mine broer”. Jeg har tænkt over om man kunne starte til en fritidsaktiviteter, men jeg er ikke så atletisk så det er også lidt svært. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre og synes bare det er svært fordi der er heller ingen mening i at ændre på folk, da man så ved at de ikke er rigtige for en.
Vh
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 19 år.
Hvor er det godt du skriver. Jeg kan godt forstå du har behov for at dele din situation omkring venskaber.
Jeg kan læse i dit brev, at du har flyttet en del gange i din skoletid pga. det var svært med det sociale. Har du tænkt på om det måske kan være alle flytningerne, der har gjort, at det i dag, er svært med venner? Måske du føler dig usikker, fordi du har haft mange skoleskift? Det kan måske have gjort, at det er ekstra svært med venner, når der opstår konflikter. Jeg tænker, at det måske kan være svært at vide, hvordan du skal tackle en konflikt?
Når jeg læser dit brev, kan jeg læse, at dine klassekammerater gerne vil dig. Da du skiftede gymnasium, gik det godt til at begynde med. Det lyder til, at du har nemt ved at få venner, hvis jeg læser det korrekt.
Du virker meget bevidst om, hvad du selv kan gøre. Men uanset hvad du gør, så skal der to til et venskab, og hele ansvaret er ikke dit.
Du fortæller, at du har opsøgt din studievejleder flere gange for at blive en del af klassen, men desværre uden held. Det fortæller mig, at du er en stærk pige og du søger hjælp. Dette skal du endelig blive ved med, også selvom det ikke altid lykkedes første gang.
Du fortæller, at du har været i et venskab som nødbrød dig, og det har du fået stoppet. Det er godt, at du lytter til dig selv og mærker efter, hvordan du har det i det venskab, du er i. Som du selv skriver, skal et venskab ikke nedbryde en.
Du fortæller også, at du nu er i et venskab, hvor du ikke tror, du kan lide dem og du ofte synes de behandler dig dårligt og er nedladende overfor dig.
Du fortæller at du ikke har lyst at blive i venskabet, men ikke ved hvordan du får nogle andre venner.
Kan det tænkes, at du evt. kan snakke med en i din familie eller en anden tæt voksen, omkring hvordan du har det i det venskab, du er i lige nu? Måske de har oplevet det samme og kan komme med nogle gode råd til, hvordan du tackler det, og hvad du evt. kan gøre.
Du skriver, at du overvejer at starte til en fritidsaktivitet, men at du ikke er atletisk. Det er rigtig mange fritidsaktiviteter hvor man ikke behøver at være atletisk, men i stedet kreativ, musikalsk, kunne lide at læse eller kunne lide at performe. Det kunne være teater, tegning, sprog eller håndarbejde.
Jeg synes det lyder som en god ide, med en fritidsaktivitet indenfor noget, som du synes er spændende og sjovt – noget du interesserer dig for. Der er rigtig mange spændende ikke-atletiske fritidsaktiviteter, det er bare lige med at finde dem. Du kan måske høre din studievejleder i forhold til at finde en spændende fritidsaktivitet? Måske har gymnasiet nogle tilbud eller måske er der en ungdomsskole, klub eller andet i nærheden af dig?
Jeg håber, at du kan bruge mine forslag. Du er rigtig sej og jeg tror på, at du kan klare det.
Du er velkommen til at skrive ind igen, ringe eller sende en sms til BørneTelefonen på 116111.
De bedste tanker og ønsker fra BørneTelefonen