Kære pige på 12 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om, hvordan der er sket forskellige ting for dig i forhold til dine veninder i klassen. Det må være rigtig svært for dig, nu hvor din gamle bedste veninde er rejst fra klassen, jeg kan godt forstå, hvis du savner hende. Derfor tænker jeg også, det er rigtigt godt, når du fortæller, at I trods alt ses en gang imellem.
Har I talt om, hvordan I kan sikre jeres kontakt? Det kan muligvis være ved hjælp af skype, facebook eller måske har I sammen talt om nogle helt andre ting? Kan det i den forbindelse være en ide for jer at tale med jeres forældre om, hvordan I sikrer jeres forbindelse? Jeg ved ikke, hvor langt din gamle veninde skal flytte væk, men er der pludselig noget vej, kan det være en god ide, at jeres forældre er med i jeres planer for, hvordan I kan bibeholde kontakten. Hvad tænker du om det..?
Det er nogle gange svært i en klasse, når der er en kammerat, der rejser, og en ny begynder. Når det var din bedste veninde, der rejste, og du gerne vil være venner med T, kan du opleve det endnu mere end de andre i klassen. Jeg kender nogle børn, der beskriver det, at der kommer en ny klassekammerat, som om at alle igen skal til at kæmpe for de roller, de plejer at have. Kan du måske kende det lidt fra din klasse? Nogle er måske mere stille, nogle snakker og fjoller måske lige pludselig meget mere, end de plejer at gøre, og for andre kommer der helt andre udfordringer.
Når du fortæller om, at der er mange af pigerne, gerne vil være venner med T, har du så spekuleret over, hvorfor de gerne vil det…? Har de samme fritidsinteresser, går de op i den samme musik, eller kan der være nogle mere usynlige ting der gør, at T virker til at kunne blive en god ven…?
Har du selv spekulereret over, hvorfor du gerne vil være veninder med hende…? Kan der være andre piger af dem, du er lidt veninder med fra klassen, der har samme interesser som dig? Kan det måske tænkes, at du kan finde sammen med dem? Hvordan mon T oplever det, når du fortæller om, at alle vil være i nærheden af hende..?
Er det en mulighed at tale med din lærer om, hvordan det er i klassen for tiden..? Måske er det noget, de voksne allerede har bemærket, det er nogle gange, tingene fra pauserne også kommer med ind til undervisningen. Måske har du ikke lyst til, at din lærer skal nævne noget i klassen, men kan du alligevel fortælle om, hvordan du oplever det "spil", der er imellem jer piger i klassen for tiden…?
Du fortæller om, hvordan du oplever T og de andre, når der er fester og I danser. Hvordan mon de og T vil opføre sig, hvis du inviterede til en mere stillesiddende aktivitet? Kan det være en ide at samle pigerne til eksempelvis en videoaften..? Hvordan mon det vil være, hvis drengene ikke er med til at spille op..?
Måske kan du foreslå T en strøgtur, hvor I sammen tager ud og shopper? Er det en ide at ringe og foreslå det…? Måske er T selv usikker på, hvem der kan være gode veninder, hvis alle næsten ”overfalder” hende…? Kan hun være usikker på hvad hun skal sige, og hvem hun skal snakke med…? Måske kan du finde ud af det, hvis det kun er jer to, der sammen går en strøgtur…?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du gerne vil tale med en rådgiver om, hvordan du har det.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen