Hvorfor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Pige

Hvor er det godt du skriver til os, når der er noget der går dig på. Jeg skal hjælp dig så godt jeg kan.

Jeg kan godt forstå, at du synes det er irriterende, at der bliver snakket om ting, du ikke kan tale med på. Jeg er helt enig med dig i at det ikke er smart at de andre snakker om ting lige foran jer andre, hvis det ikke er noget de vil dele. Så skal man prøve at finde et sted lidt for sig selv. Det er aldrig rart at føle sig uden for.

Det lyder på mig, som om det kan være sladder de går og deler med hinanden. Selv om det er helt naturligt at ville vide ting, så er sladder ikke særligt godt, da det ofte er fyldt med ting man har hørt som ikke nødvendigvis er sandt. Fx når det gælder drama mellem andre. Så nogle gange kan det være godt, ikke at vide, så man undgår at dømme andre ud fra noget der ikke passer. Mon du kan følge mig i det?

Jeg synes det er virkelig godt at du snakker med din lærer om din situation. Måske du kan foreslå ham/hende at det kan tages op i klassen, hvordan det kan føles og kan prøve at løse det fælles? Din lærer skal hjælpe når der er noget der går dig på og får dig til at føle dig udenfor.

Din lærer har nemlig pligt til at hjælpe børn der ikke trives i skolen. Det er faktisk en rettighed du har. Du kan lære mere om dine rettigheder her, hvis du har lyst: Quiz: Kender du dine rettigheder?

Det er selvfølgelig vigtigt, som du selv siger, at huske at man har lov til at snakke om lige hvad man vil. Også hvis det er noget der er privat/personligt, eller kun giver mening med dem man snakker med. Men man kna sagtens tale fortroligt sammen på en måde, så andre ikke føler de bliver holdt udenfor.

Udover din lære så tænker jeg du har nogle forskellige muligheder: Du kan prøve selv at snakke med dem det handler om og forklare dem hvordan deres opførsel får dig til at føle. Måske har de ikke tænkt over det eller har en forklaring.

Du kan overveje om du rent faktisk er interesseret i, hvad end det er de snakker om. Måske er det noget du kan prøve at ignorere, bare lad dem gå i deres verden, så kan du nyde din verden sammen med venner og familie. Så længe det ikke handler om dig eller dine venner/veninder så kan det jo være op til de andre hvad de vil bruge deres tid på.

Du kan også overveje om det her er noget du vil snakke med din forældre om. Nogle gange kan det værre meget rart at have nogen omkring sig, der ved hvad der sker og kan hjælp eller bare lytte.

Det kan også være en ide at snakke med din veninde, om hvordan du har det hvis hun altså ikke allerede ved det?

Jeg håber mit svar kan hjælpe dig med dit dilemma, og husk på; du har ret til at have det godt i skolen og at du ikke behøver være en del af alt, men du skal ikke holdes udenfor.

Du er altid velkommen til at ringe til os på 116111, hvor der altid sidder nogen klar til at snakke. Du kan være anonym, ligesom du er her over for mig.

Hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.