Brev
Venner?
Hej
jeg er 12 år og har et stort problem!
Min bedste veninde er gået ud af min klasse så nu har jeg kun nogle få veninder i klassen.
Her den første dag efter sommerferien kom der en ny pige ind i klassen. Lad os kalde hende T. T kom ind og alle syndets hun var så sød og sjov, og alle ville være veninder med hende. Også mig.
Men hun bestemmer ligesom det hele uden rigtigt at vide det. Fx. Til en fest hvis hun danser danser alle, hvis hun gå ud går alle uden for!
Jeg vil rigtig gerne være veninder med hende, men jeg føler ikke at hun gider mig! Tre-fire af de andre af mine veninder fra klassen vil også MEGA gerne være veninder med hende og jeg føler at hun også vil være veninder med dem men ikke med mig!
Jeg har mest lyst til, at gå amok og skrige at de er nogle idioter hele bundtet men det kommer der ikke noget godt ud af.
Jeg ser kun min bedste veninde ca. En gang om ugen og hun skal også flytte by.
Jeg har ikke nogen rigtige veninder i min klasse og hvis vi er sammen i frikvarterene vil T gerne holde de andre i hånden men ikke mig!;-(
Jeg er meget ked af det og ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg har lyst til at skærer mig!
Hjælp
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om, hvordan der er sket forskellige ting for dig i forhold til dine veninder i klassen. Det må være rigtig svært for dig, nu hvor din gamle bedste veninde er rejst fra klassen, jeg kan godt forstå, hvis du savner hende. Derfor tænker jeg også, det er rigtigt godt, når du fortæller, at I trods alt ses en gang imellem.
Har I talt om, hvordan I kan sikre jeres kontakt? Det kan muligvis være ved hjælp af skype, facebook eller måske har I sammen talt om nogle helt andre ting? Kan det i den forbindelse være en ide for jer at tale med jeres forældre om, hvordan I sikrer jeres forbindelse? Jeg ved ikke, hvor langt din gamle veninde skal flytte væk, men er der pludselig noget vej, kan det være en god ide, at jeres forældre er med i jeres planer for, hvordan I kan bibeholde kontakten. Hvad tænker du om det..?
Det er nogle gange svært i en klasse, når der er en kammerat, der rejser, og en ny begynder. Når det var din bedste veninde, der rejste, og du gerne vil være venner med T, kan du opleve det endnu mere end de andre i klassen. Jeg kender nogle børn, der beskriver det, at der kommer en ny klassekammerat, som om at alle igen skal til at kæmpe for de roller, de plejer at have. Kan du måske kende det lidt fra din klasse? Nogle er måske mere stille, nogle snakker og fjoller måske lige pludselig meget mere, end de plejer at gøre, og for andre kommer der helt andre udfordringer.
Når du fortæller om, at der er mange af pigerne, gerne vil være venner med T, har du så spekuleret over, hvorfor de gerne vil det…? Har de samme fritidsinteresser, går de op i den samme musik, eller kan der være nogle mere usynlige ting der gør, at T virker til at kunne blive en god ven…?
Har du selv spekulereret over, hvorfor du gerne vil være veninder med hende…? Kan der være andre piger af dem, du er lidt veninder med fra klassen, der har samme interesser som dig? Kan det måske tænkes, at du kan finde sammen med dem? Hvordan mon T oplever det, når du fortæller om, at alle vil være i nærheden af hende..?
Er det en mulighed at tale med din lærer om, hvordan det er i klassen for tiden..? Måske er det noget, de voksne allerede har bemærket, det er nogle gange, tingene fra pauserne også kommer med ind til undervisningen. Måske har du ikke lyst til, at din lærer skal nævne noget i klassen, men kan du alligevel fortælle om, hvordan du oplever det "spil", der er imellem jer piger i klassen for tiden…?
Du fortæller om, hvordan du oplever T og de andre, når der er fester og I danser. Hvordan mon de og T vil opføre sig, hvis du inviterede til en mere stillesiddende aktivitet? Kan det være en ide at samle pigerne til eksempelvis en videoaften..? Hvordan mon det vil være, hvis drengene ikke er med til at spille op..?
Måske kan du foreslå T en strøgtur, hvor I sammen tager ud og shopper? Er det en ide at ringe og foreslå det…? Måske er T selv usikker på, hvem der kan være gode veninder, hvis alle næsten ”overfalder” hende…? Kan hun være usikker på hvad hun skal sige, og hvem hun skal snakke med…? Måske kan du finde ud af det, hvis det kun er jer to, der sammen går en strøgtur…?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du gerne vil tale med en rådgiver om, hvordan du har det.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.