Brev
veninderne?
kære børnetelefon
jeg har et stort problem med veninderne jeg har to veninder der er meget sammen og når jeg er med er det som om jeg er det tredie hjul og ikke betyder noget serligt for dem. og når de er sure på mig går de run dt og siger alle muglige hemmelige hedder til alle muglige og filmere mig så de kan drille mig hvis jeg siger noget om dem eller så de kan ligge det på facebook.
og når jeg vil bedstemme noget vil de det helt modsatte og jeg må ikke komme med min ejen og de skal bedstemme og idag skulle vi være hjemme ved mig og så gad jeg ikke fordi vi altid var hjemme ved mig og så filmede dig mig bare imens jeg sagde at jeg ikke ville have det.
HJÆLP MIG JEG VED IKKE HVAD JEG SKAL GØRE!!!!!!!!!
KH den forvirrede
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære forvirrede pige.
Jeg kan godt forstå, at du er forvirret, for på den ene side betragter du de to piger som dine veninder, og på den anden side behandler de dig rigtig dårligt. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det slet ikke er i orden, det der sker. Derfor er det godt, at du fortæller om det.
Hvordan synes du, en god veninde skal være? Nok ikke som du fortæller om i dit brev!
I din alder er det tit, at pigerne i klassen får det svært sammen. Og tit har pigegruppen brug for hjælp til at finde ud af det, og til at snakke sammen om, hvordan man er en god veninde, og hvordan man kan løse konflikter uden at såre hinanden. Måske er det kun jer tre, der har problemer, men de andre piger i gruppen ved formentlig, hvad der sker, så de er faktisk også en del af det.
Jeg vil foreslå, at du fortæller din klasselærer om dit problem, for jeg tænker, at måske I har brug for noget voksenhjælp. Du kan evt. vise ham/hende dit brev og mit svar.
Du skulle måske også fortælle dine forældre om det. Det er nemlig ikke rart at gå med sådanne problemer alene, så selv om det er et problem, der først og fremmest skal løses i skolen, tror jeg, at det kunne være rart for dig, at dine forældre ved, hvad der sker.
Jeg håber, at mine råd kan hjælpe dig. Hvis ikke, vil jeg opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor du kan snakke videre med en af de søde rådgivere om det.
Det vigtigste er, at du ikke giver op!
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.