Brev
Veninde skylder penge
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.
Hej brevkassen.
jeg har brug for hjælp mht. min veninde. Hun spørger ofte, om hun må låne af penge af mig, og jeg er en gavmild person, så jeg siger aldrig nej.
I starten var det småbeløb – dvs. 20 kr. eller 50 kr.
Men pludselig eskalerede det hurtigt, og nu låner hun omkring 300 kr. af gangen. Hun siger altid, at hun nok skal betale tilbage, når hun får løn, men det sker bare aldrig.
I starten troede jeg, at grunden til hun ikke betalte tilbage var at hun var i pengenød, men det er altså ikke tilfældet. Hun arbejder 3 gange om ugen, men istedet for at betale mig tilbage, går hun på café med veninder næsten hver dag, hvilket også gør mig lidt sur.
Hvad gør jeg lige? Jeg vil gerne have pengene tilbage, som hun skylder mig, men vil hellere ikke være en dårlig veninde…
Mvh
K
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære K
Tak for dit brev. Det er et rigtig godt træk hos dig, at du er gavmild og gerne vil hjælpe din veninde – også selvom det betyder, at du måske selv må undvære at købe noget, du kunne tænke dig til.
Men når det går hen og bliver til flere og flere penge, og du ikke får pengene igen, synes jeg ikke, at det er en god idé fortsat at låne penge til din veninde. Hvad tænker du om det? Ville du kunne fortælle til din veninde, at du ikke længere vil låne hende penge? Eller måske kunne du sige nej, når hun spørger dig og fortælle, at du heller ikke har flere penge, eller at du skal bruge dem til noget, du har glædet dig til at købe? På den måde sikrer du dig, at din veninde ikke kommer til at skylde dig endnu flere penge, end hun allerede gør.
Ved du, hvor mange penge din veninde skylder dig? Eller måske ved du det sådan cirka? Så tror jeg, det er vigtigt, at du får fortalt din veninde, hvor mange penge, det faktisk er, hun skylder dig. Og måske kunne du spørge hende om, hvordan og hvornår hun vil betale dem tilbage? Du kunne måske foreslå hende en afdragsordning, hvor hun hver måned betaler et fast beløb til dig? Eller du kunne måske fortælle hende, at du har fundet noget, du rigtig gerne vil købe, så du har brug for at få pengene tilbage?
Hvis du vurderer, det ikke er noget, I selv kan håndtere, kan du overveje at gå til dine forældre eller måske hendes forældre. Det kan godt være, at hun bliver sur – selvom hun egentlig burde være glad og taknemmelig for, at hun har dig som veninde. Jeg tror det er rigtig vigtigt, at der ikke er penge mellem jer, hvis I skal fortsætte med at være veninder. Og det kan være, I skal have hjælp af jeres forældre til at få pengene ud af jeres forhold. Måske kunne hun låne pengene af sine forældre, så hun kunne betale dig tilbage?
Jeg tænker også, at det er lidt voldsomt med alle de penge, som din veninde bruger. Derfor tror jeg egentligt, at det kunne være godt, hvis hun fik noget hjælp til at styre det. Ellers kan hun komme ind i en dårlig cirkel, hvor hun bliver afhængig af at bruge penge. Derfor, er det måske ikke en dum idé, at tale med nogen voksne om det?
Jeg håber, du har fået nogle idéer til, hvordan du kan få dine penge igen. Til sidst skal du vide, at det ikke gør dig til dårlig veninde, hvis du ikke længere vil låne hende penge eller du gerne vil have dine penge tilbage. Du er en rigtig god veninde, som rigtig gerne vil hjælpe, hvis andre er i knibe. Hvis du har brug for flere idéer til, hvad du kan gøre eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen