Brev
Veninde kan ikke holde hemmeligt!! ;(
Kære brevkasse
For det første den veninde som ikke kan holde noget hemmeligt kalder vi lige C. Idag da der var frikvarter ville jeg gerne snakke med en af mine gode veninder omkring en fyr jeg godt kan lide. Pludselig kommer C hen til os og jeg siger at jeg gerne lige vil snakke med min anden veninde om noget. men så ville c have af vide hvad det var også ringede klokken.
C ved godt at jeg kan lide denne her fyr og så råbte hun nærmest er det …… ( jeg vil ikke sige hans navn) også en gang i klassen, så tog en dreng fra min klasse min telefon og så jeg havde skrevet med min drømmefyr og han spurgte om hvem det var, fordi han kender nemlig godt min drømmefyr, og jeg sagde bare det var ham også sagde C ja og (mit navn) er total vild med ham!!! og jeg havde sagt til hende at hun ikke måtte sige det til nogen!!!
hvad skal jeg gøre? jeg kan ikke stole på hende
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Jeg kan godt forstå, at du blev ærgerlig og irriteret over, at C ikke kan holde på en hemmelighed. Det er selvfølgelig ikke i orden.
Måske følte hun sig udenfor, da du ville snakke med din anden veninde? Og måske var det en lille hævn?
Men lige meget hvad hendes grund har været, er det selvfølgelig ikke i orden at afsløre sin venindes hemmelighed. Hun misbruger jo din fortrolighed på den måde.
Det, der er sket, er sket, og jeg synes, du reagerede fint i situationen.
Hvis du ikke allerede har gjort det, vil jeg foreslå, at du fortæller C, hvad du tænker og føler, når hun misbruger din fortrolighed, for det er ikke rart, at det her ligger imellem jer. Det kan også være, at C faktisk går rundt med lidt dårlig samvittighed, og at det vil være en lettelse for hende, at I får snakket om det. Hvis I får en god snak, kan det være, at du er parat til at tilgive hende, så I kan fortsætte med at være gode veninder.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.