Brev
Utryghed
Kære Børne Brevkasse
Der er en pige i min klasse hvor det næsten altid har været uudtalt hvis man kan sige det sådan at vi ikke rigtig kunne lide hinanden.
Jeg har dog altid været sød mod hende for jeg tænkte ikke der var nogen grund til det modsatte
For et par dage siden får jeg dog at vide at hun har bagtalt mig foran mine bedste venner. Jeg ved ikke hvad hun sagde men det er også lige meget. Mine venner tog mig i forsvar men det ændrer ikke på at jeg nu føler mig utryg i hendes selskab. Jeg er bange for at komme i gruppe med hende eller tale med folk som hun taler med.
Jeg burde jo nok være ligeglad men det kan jeg ikke rigtig få mig selv til at være.
MIne forældre sagde det til vores klasselære men han gjorde ikke noget ved det da det var et engangstilfælde. Jeg ved ikke om hun har sagt andet men jeg vil gerne have hjælp og gode råd til at komme af med denne utryghed og få skudt selvtilliden lidt i vejret. Jeg vil dog helst ikke gøre noget drastisk da det jo ikke har stået på længe.
Håbe i kan hjælpe mig.
Kærlig Hilsen K.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære K. Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt, du skriver. Det er tydeligt, at dét der er sket har påvirket dig, og derfor er det så sejt, at du gør noget ved det. Jeg vil gerne prøve at give dig noget hjælp og nogle gode råd, som du forhåbentlig kan bruge til noget.Allerførst vil jeg gerne sige, at du virker på mig som en pige, for hvem det betyder meget at være et ordentligt menneske. Jeg beundrer dig for, at du altid har været sød overfor pigen i klassen, selv om I ikke rigtig kan lide hinanden. Du skriver også, at du er ligeglad med, hvad hun har sagt, men at det er dét at hun har bagtalt dig, der gør det svært for dig. Jeg får det indtryk, at du er en pige, der ikke vil såre andre og som tænker, at der skal være plads til alle, også selv om de ikke lige er noget for dig. Det synes jeg er en meget meget stærk værdi, som måske kan være med til at hjælpe dig igennem dét, der er svært lige nu.Du skriver, at du bør være ligeglad og ikke være bange for at komme i gruppe med hende eller tale med folk, som hun også taler med. Jeg synes, du er hård overfor dig selv, når du skriver det. Jeg tænker, det er helt i orden at blive påvirket af det. Det er en måde, du forsøger at passe på dig selv på, så du ikke bliver udsat for det samme igen. Jeg synes tværtimod, at det er rigtig stærkt af dig, at du kan finde frem til, at det gør dig utryg at komme i gruppe med hende og tale med de folk, som hun også taler med. På den måde er du allerede i gang med at gøre noget ved din situation.Du fortæller, at dine venner tog dig i forsvar. Det fortæller mig, at du har nogle gode venner, og jeg kan forestille mig, at de er gode for dig, fordi du er god for dem. Samtidig er det også ærligt, at det ikke er nok for dig at de tog dig i forsvar, og at du stadig kan føle dig utryg på trods af, at de forsvarede dig.Jeg tænker på, om der blandt dine venner i klassen er en rigtig god ven eller veninde, som du føler dig særlig tryg ved og som du kan fortælle, at du er utryg ved, om du kommer i gruppe med pigen eller tale med de folk, hun kender? Hvis du har det, tænker jeg, at det kan blive nemmere for dig at gå med de tanker om utryghed, som du mærker, hvis du har en at dele dem med. Nogle gange hjælper det, at der er andre omkring én der ved, hvis man har det svært. Mon det kunne være en mulighed for dig?Du skriver, at dine forældre har talt med din klasselærer om dét der er sket. Det synes jeg er rigtig godt, og jeg bliver ærgerlig over, at du ikke føler der er kommet noget ud af det. Jeg tænker på, om din klasselærer mon har forstået, hvad det betyder for dig? Er han fx klar over, at det ikke handler om, hvad hun har sagt men mere om, at du bliver utryg for at komme i gruppe med hende og tale med de folk, som hun også taler med? Det kan nogle gange godt være svært for voksne at forstå, hvordan børn tænker, og så må man forklare noget mere. At bagtale hinanden, kan skabe dårlig stemning og trivsel i klassen, og betyde at andre elever gør det samme, for at forsvare/hævne sig. Måske tænker din lærer, at det er 'pigefnidder' og det nok går over af sig selv, og derfor ikke er opmærksom på betydningen for hele klassens trivsel? Derfor kan det være nødvendigt at tage en god snak i klassen, om trivsel og hvad der skaber den gode stemning. Det er lærens ansvar at gøre det.Det kan også være, at du har en anden lærer end din klasselærer, som du tænker kan hjælpe dig videre. Det kan også være, at I har en AKT-lærer på skolen? En AKT-lærer kan hjælpe med at løse problemer, der kan opstå mellem nogle elever eller i en gruppe eller i klassen. Hvis du ikke ved, om der findes sådan en lærer på din skole, kan du måske gå på internettet og se, om der står noget på skolens hjemmeside om det. Du kan også spørge en lærer eller på kontoret. Måske dine forældre kan støtte dig her?Hvis du vælger at tale med din klasselærer igen eller en anden lærer, kan det måske være rart for dig, at du har en god ven eller veninde med, som kan støtte dig. Måske kunne det være en idé? En anden idé kunne også være, at du viste dit brev og måske også svaret til din lærer. Dit brev fortæller nemlig rigtig godt, hvad der gør dig utryg og kan på den måde måske bane vejen for en god snak. Lige gyldig hvad du vælger at gøre, så tror jeg det er vigtigt, at måden du tænker om pigen på, og det hun har gjort kan være med til at forandre din situation og være med til, at du får mere selvtillid. Det er rigtig svært at styre sine egne tanker, derfor har jeg givet dig nogle råd som alle sammen handler om, at du skal tale med nogen om utrygheden og om, hvad du kan gøre, for at den bliver mindre eller slet ikke kommer. Du skriver, at du ikke har lyst til at gøre noget drastisk. Jeg ved jo ikke præcis, hvad du mener med det. Jeg tænker, at det at tale med andre om, hvordan man har det ikke er drastisk. Du har lige som alle de andre i skolen og i din klasse krav på at trives og være tryg i klassen. Du tager dig selv alvorligt, og det er så flot at du gør det på den måde, som du gør det.I mit svar til dig har jeg skrevet nogle spørgsmål. Måske har du lyst til at svare på de spørgsmål og det kan også være, at du ikke synes spørgsmålene giver mening for dig? Hvis du har lyst er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111 og snakke videre om, hvordan du har det. Hvis du synes det er svært at komme i gang, kan du også på BørneTelefonen læse dit brev og måske svaret op. Jeg håber virkelig, du finder ud af, hvordan du kan undgå at utrygheden kommer.De bedste tanker og kram fra BørneTelefonen