Brev
Udelukkelse
Hej
Jeg skriver fordi jeg er begyndt at føle mig meget udelukket.
Der er to piger i klassen som jeg passer meget godt sammen med og vi har de samme interesser. jeg begyndte at være sammen med dem da jeg startede på skole for et år siden, men de to piger var inden jeg startede blevet meget gode veninder
Jeg er sammen med dem i skolen og så er det at de to piger kan være meget lede især den ene som er lederen og så er den anden medløberen. men hende lederen kommer tit med nogle spydige kommentar til mig og er heller ikke bange for at sige sine meninger om mig. og nogle gange ligger hun den faktisk over på mig som om det er mig der ikke er bange for at sige sine meninger.
Men somme tider har vi der sjovt nok og griner meget og pjatter men så hvis jeg siger eller gør noget forkert kan hun hurtigt skifte humør og blive irriteret på mig.
De to piger er også meget sammen bare de to og gør alt bare de to og jeg har forstået at de er bedste veninder men jeg føler lidt de ikke vil lukke mig ind til dem for man kan jo godt være tre til nogle ting
Hende lederen hun er meget svær for mig at finde ud om hun er sur på mig eller hvad hun er.
Altså mit spørgsmål er om jeg skal bliver ved med at være sammen med de to piger selvom de ikke altid er lige retfærdige over for mig Eller skal jeg begynde at overveje nogle andre at være sammen med.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev, hvor du fortæller om, at du føler, at du nogle gange bliver holdt udenfor af dine to veninder.
Jeg kan godt forstå, at du bliver både forvirret og ked af det, når de to piger ikke taler pænt til dig. Jeg tænker, at de måske ikke helt er klar over, at du bliver ked af det…? Måske vil det være en idé at snakke med dem om det, eller eventuelt starte med at snakke med den ene af dem? Hvad tænker du om det..?
Du fortæller i dit brev, at der er en af dem der er leder og den anden er medløber. Måske du kunne tage en snak med hende som mest er medløber, og fortælle hvordan du har det. Måske du endda kunne prøve at være opmærksom på i det næste stykke tid, hvornår det er de gør hvad, og så skrive det ned. På den måde kan du fortælle helt præcist, hvornår det er du ikke synes de behandler dig helt pænt. Tror du at det kunne være en idé..?
Jeg er godt klar over, at der er nogen som mener, at man ikke kan være tre veninder, men at det er bedst bare at være to. Men det gør det jo lidt svært, hvis man for eksempel er et ulige antal piger i klassen, for så vil der jo være en som ikke rigtig har nogen. Uanset antallet af veninder i gruppen så det  vigtigt, at man i venskaber, har tillid til hinanden, respekterer og accepterer hinanden. Det synes jeg i hvert fald er vigtige byggesten til gode venskaber. Mon, det er noget i den retning du savner?
Du er selv inde på i dit brev, om du skal prøve at finde nogle andre at være sammen med, og det kan sagtens være en løsning. Det kan også være din måde, at sige fra overfor det du oplever med de to veninder du har nu? Hvis der er nogle andre piger i klassen, som du har lyst til at lære bedre at kende, kan du jo prøve at være lidt mere sammen med dem i en periode. Det kan være, at det er dig der skal begynde med at inviterer til the hjemme hos dig, eller en biograf tur, eller andre ting I kan lave sammen? Måske sker det, at de to andre piger ender med at komme til dig, fordi de pludselig opdager at du ”er væk”. Det vigtigste er, at du føler dig godt tilpas og trives med dine venner og veninder.
Det kan også være, at du skal søge efter veninder udenfor klassen? Det kan være til en fritidsinteresse du finder en eller flere nye veninder
Hvis du har lyst til at snakke lidt mere om det, er du altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111, og tale med en af de søde rådgivere, det kan være at de har andre idéer til hvordan du kan gribe det an.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.