Brev
Min ven slog mig
Kære Brevkasse
For to dage siden blev jeg slået i armen af min ven.
Vi har kendt hinanden i mange år og havde ikke forventet det. Vi har aldrig været oppe og slås for sjov eller slået hinanden før dette fandt sted.
Vi var i gruppe arbejde med hinanden og vi kom ind på et emne om en fremtidig rejse vi skal afsted sammen.
Han kom til at sige noget om at han ignorede hvad jeg skrev i vores chat og samtaler, da det stressede ham.
Dette sårede mig, men jeg vidste godt at det ikke var noget jeg kunne blive direkte sur på ham over, så valgte at ignorere ham (dette er noget vi har gjort nogle par gange, hvor jeg bliver sur på han og ignorere ham indtil jeg er klar til at snakke om det).
normalt lader han mig være når han ved jeg ignorere ham, men denne gang spurgte han ind til det og jeg svarede at det var none of his bussiness. Han begyndte så over få minutter at begynde at bande af mig og generelt jage sig selv op, hvor jeg fortsatte at ignorere ham.
For så lige pludselig at min arm gjort vildt ondt og det viser sig at han har slået mig. Jeg troede først det ikke var ham, men der var ingen andre der kunne havde gjort det og nu ignorerede han mig.
Vi var begge helt stille og istedet for at jeg sagde noget tog jeg mine ting og gik.
Det var første gang hvor jeg var blevet slået og jeg vidste ikke helt hvordan jeg skulle reagere. Min veninde så det og var også godt rystet over det. hun fortalte mig at få minutter efter jeg var gået tog han hjem.
Jeg har ikke hørt fra ham siden og ved ikke hvad der skal ske. Min hjerne er i tvivl om hvad jeg skal gøre eller om jeg overhoved skal gøre noget.
Jeg skifter hele tiden mening om jeg skulle være ven med ham eller ej, da jeg på den ene side tror at han har et eller der stresser ham og jeg var den sidste tråd og han reagerede, men på den anden side, jeg fortjener ikke at være hans bokse bold og har altid fortalt mig selv at hvis en person slog mig i vrede, så ville jeg bryde alle forhold med personen.
Dette er dog svært i realiteten og jeg har egentlig ikke lyst, men føler at hvis han virkelig følte han havde gjort noget forkert, ville han så ikke havde kontaktet mig og snakket om det?
På mandag skal vi i skole og vi plejer at side sammen og jeg er ind over mit hoved om hvad jeg skal gøre.
(Jeres side ville ikke lade mig vælge min alder så skriver det her: jeg er 19 år og går på STX)
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år
Det er på ingen måde okay at slå – hverken ens venner eller nogen andre. Det kan være en god idé at få sagt til ham, at det faktisk ikke er okay, at han slår. Måske er det en reaktion på en masse ting, han ikke har fået snakket ud om. Men derfor er det stadig ikke okay at slå. Og det skal han have at vide, så det ikke sker igen. Når du siger det til ham, kan du måske spørge ind til om der er noget, han vil tale om.
Nogen gange når man ignorerer at tale om ens uenigheder, kan det føles som en ballon der vokser sig større og større. Til sidst kan ballonen ikke bære mere og går i stykker. Din vens reaktion kan måske være et råb om hjælp.
Det er svært at sige om du stadig skal være venner med ham eller ej, men måske jeres venskab faktisk kan blive rigtig godt, hvis I begynder at snakke sammen i stedet for at ignorere hinanden. Om ikke andet så fortjener du og han at få talt. Og du kan sige det som du har skrevet her i dit brev. Måske kan det i sig selv hjælpe på den tvivl i hjernen, som du så fint beskriver. Den kan være svær og stressende at have i kroppen. Måske hjalp det også at få skrevet brevet herind til? Det kan give lidt klarhed i sig selv. Ellers tænker, om du har nogen at snakke med? Det kan være en veninde, dine forældre eller måske en helt tredje. Når ens hjerne bliver fyldt med så mange tanker, er det vigtigt at tale om dem med nogen. På den måde deler man alt det svære og er ikke alene i det. Måske har du endda en god ven/veninde som også kender ham? Så kunne du få nogle gode råd til, hvordan du bedst snakker med ham.
Du er også altid velkommen til at ringe ind på 116111. Her sidder rigtig søde rådgivere klar til at hjælpe, og du kan få flere råd til hvordan man bedst snakker om noget svært.
Jeg håber mit brev har hjulpet dig lidt på vej.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen