Brev
min lære tror det er mig og mine venner
Kære bb
der er lige startede en ny dreng i vores klasse.
Han går og kalder os øgenavne men når vi siger noget til ham sladre han til vores klasse lære og så får mig og mine venner skæld ud og skrevet hjem
p.s han følger efter mig og mine venner
hilsen den sure dreng
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 13 år,
Tak for dit meget præcise brev.  Jeg kan se, at der er startet en ny dreng i jeres klasse, og du skriver, at han gør ting, som gør dig sur. Eksempelvis sladrer han og kalder jer øgenavne. Ih hvor er det også irriterende… men gad vide hvorfor han mon gør det?  Jeg tænker sådan på, at når man er ny i en klasse, så kan det være rigtig svært at vide, hvad man skal gøre for at blive en del af de grupper og venskaber, der er i klassen. Måske ham drengen i virkeligheden synes, at I er en spændende gruppe venner, og ønsker også at være venner med jer? Hvad tror du der ville ske, hvis I en dag spurgte ham, om I han ville være med?  Jeg ved at det kan være en stor opgave for en dreng på 13 år at skulle være ansvarlig for, at den nye dreng falder godt til. Og jeg tænker også, at det er din klasselærers ansvar at hjælpe jer, så I får et godt fællesskab, hvor alle har det godt med hinanden. Så istedet for at skælde ud, så kunne jeres lærer hjælpe jer med at blive venner. Kunne du forestille dig, at tale med læreren om at hjælpe den nye dreng med at falde til? Både så han får det godt, men også så du ikke føler, at I bliver drillet mere… Hvis det er for svært at sige til din lærer, så kunne du eventuelt vise ham dette brev…? Her har du jo så fint forklaret, hvad der sker ovre i skolen, og jeg har fortalt, hvad I kunne prøve at gøre…
Jeg tror det vil være rarest, at I tænker på hvordan I kan få det godt sammen. For det er ikke rart for jer, og heller ikke for den nye dreng. Inde på vores hjemmeside kan I få hjælp til at få bedre trivsel i jeres klasse. Der er nogle øvelser I kan lave sammen i klassen.
Hvis du har mod på det, kan du læse mere her www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/Skoletjenesten/Undervisningsmateriale/trivsel-i-skolen.aspx#.UtkcBKiKYiE  og fortælle din lærer om det. Så kan din lærer, får ideer til, hvordan det kan bliver rart og godt at gå i jeres klasse. Sidst vil jeg endnu engang sige, at jeg er glad dit brev. For Jeg håber I kan finde en god løsning, sammen med jeres lærer, hvor den nye dreng falder godt til og I ikke oplever at blive drillet mere…  Kærlig hilsen BørneTelefonen