Brev
Kontakt med folkeskolevenner
Hej
Jeg går lige nu på efterskole, og trives super godt, men jeg føler mig lidt sur og stresset over mine folkeskoleveninder.
Vi er en gruppe på 5, og vi ses så tit som vi kan, men da to af os er på efterskole, er det meget sjældent, at vi alle ses.
Det er dog kun mig, der tager initiativ og spørger om vi skal være sammen, og det er jeg rigtig træt af. Jeg føler faktisk ikke, at de andre gider.
Jeg har overvejet at skrive, at de andre også gerne snart må tage noget initiativ, men jeg gider faktisk ikke at opsøge den konflikt, og jeg vil heller ikke lyde sur.
Har også overvejet at lade være med at spørge dem, indtil en af de andre gør, men jeg vil heller ikke miste kontakten med dem.
Jeg er ret træt af situationen, og ved egentlig ikke, hvad jeg skal gøre ved det hele.
Hilsen en 16-årig efterskoleelev
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16-årige efterskoleelev,
Tak for dit brev. Du virker som en stærk og initiativrig pige, som er god til at arrangere og holde kontakt. Det viser, at du har et overskud, som ikke alle har.
At dine veninder ikke er så gode til at skrive, betyder ikke nødvendigvis, at de ikke har lyst til at holde kontakten. Sådan tænker jeg i hvert fald.
Der kan være mange grunde til det. Måske kan det være, at nogle af dem tænker, at dit liv er på efterskolen lige nu. Det kan være, at de ikke kan se dit behov for kontakt til dem. Giver det mening?
Det kan også være, at de skal lære at være venner uden at ses hver dag i klassen. Det kan nemlig være et svært skift for mange. Når man går i klasse sammen, behøver man ikke vælge hinanden til, som hvis man ikke ser hinanden hver dag. Jeg ved ikke, om det kan være sådan, det kan hænge sammen.
Du skriver selv, at du overvejer at skrive til pigerne, at du har brug for, at de også tager initiativ til at mødes. Du skriver også, at du er bange for, at det ender i en konflikt.
Jeg kan sagtens forstå, du kan være nervøs for en konflikt. Men jeg tænker ikke, det behøver at ende i en konflikt. Måske du kunne skriver noget med:
“Kære veninder, jeg har det super fedt her på efterskolen, men jeg savner jer. Jeg føler, at det tit er mig, der tager initiativ til, at vi skal ses. Og jeg bliver nogen gange bange for, om det er fordi I er ligeglade med mig og vores venskab? Jeg ville blive virkelig glad, hvis I også indimellem tog initiativ til at se mig – og til at samle gruppen. Vi har været venner siden folkeskolen, og for mit vedkommende ønsker jeg, at venskabet skal fortsætte i mange mange år”.
Det er bare en idé og du skal selvfølgelig skrive i dit eget sprog. For at undgå en konflikt, så kan det være en fordel at beskrive, hvad det får DIG til at føle – det er svært at blive sur på nogen, over noget de føler.
Konflikter opstår ofte, når man begynder at kaste med “skyld”. Så går modtageren ofte i forsvarsposition, og så ender det i en konflikt, hvor man nogen gange kommer til at sige ting, man ikke mener. Det kan jeg læse i dit brev, at du ikke ønsker.
Du kan også prøve at tale med én af veninderne om det, før du deler det med dem alle. Juleferien kan være en god anledning til at mødes til en hyggeligt gåtur, hvor du måske kan dele lidt af dine tanker.
Du virker som en social pige. Jeg håber, at du får taget snakken med dine veninder, så I kan beholde jeres venskab. Der er noget særligt ved venskaber, der går mange år tilbage.
Jeg håber også, at du får mange nye gode venner på din efterskole – det kan altså også noget. Det at have det helt særlige fællesskab, som man har på en efterskole. Nyd det!
Hvis du stadig mangler svar på noget, eller har brug for en at tale med, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen