venneproblemer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej med dig.

Tak fordi du skriver ind til os, det er sejt.

Du spørger om det er forkert at fortælle sine venner, at de ikke giver nok opmærksomhed. Jeg forestiller mig, at det må kræve rigtig meget styrke og mod at sige højt, men hvis man tør (ligesom dig) så kan det måske blive begyndelsen på et dybere og mere ærligt venskab.

Efter du har fortalt det til din veninde, er du også blevet bekymret for om din veninde føler sig tvunget, men du er også i tvivl om det er dig, der har tillidsproblemer.

Somme tider fortæller andre, at de frygter de har delt for meget eller måske at deres venner nu ser dem på en helt forkert måde, fordi de fortalte, hvordan de havde det. Måske du også har det sådan?

Jeg kan ikke fortælle dig, hvordan din veninde har det. Det ved kun din veninde. Men jeg tror de fleste oplever at blive i tvivl når de har delt deres inderste følelser. Det er sårbart at være så ærlig og jeg kan godt forstå, at du har brug for at mærke om hun faktisk forstår din intention. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god idé at tage en snak med hende igen.

Du kan måske fortælle hende, at du faktisk er blevet helt usikker og i tvivl om hun nu føler sig tvunget. Hvad tænker du mon om det?

Det er slet ikke sikkert, at din veninde har tænkt på det sådan. Jeg kan også forstille mig, at hun måske er blevet glad for at vide, hvordan du faktisk har det. Selvom vi selv kan synes at vi er meget tydelige, så er det ikke altid let for andre at se, hvordan det går. Derfor kan det også være rigtig rart, når andre tør at være ærlige.

Måske du også kender det fra dig selv? Du kan prøve at tænke tilbage… Måske har du også tidligere mærket, at en ven eller en i familien ikke virkede helt ok. Men personen sagde ikke noget og så er det rigtig svært at være en god ven. Måske du kender det?

Hvis du tænker sådan, så vil din ærlighed måske også hjælpe andre med at være en god ven for dig. Ligesom du vil kunne vise dem, at det er helt okay at sige de ting, der er svære højt. Hvad tænker du mon om det?

Du spørger også om du burde tale med de andre, og det synes jeg bestemt du skal, hvis du har mod på det. Det jeg vil råde dig til, er at skrive dine tanker ned evt. på din telefon, og hvis det ikke føles rigtigt og du hellere vil snakke med dem face to face så synes jeg, du kunne prøve at invitere dem hjem til dig, lav noget hygge og se en god film og få snakket.

Når tiden så er inde, ville jeg prøve at sige til vennerne, der er noget jeg gerne vil sige til jer. Jeg kan godt forstå, at det kan føles skræmmende, hvis du har svært ved at tro på at de gerne vil lytte. Men igen vil det måske hjælpe at huske på, at hvis de ikke ved det, eller ikke er opmærksom på det, kan de heller ikke blive bedre til at lytte.

Jeg håber, at du nu har fået mere mod på at tale med dine venner. Det lyder som om, at du gør dig så mange gode tanker om jeres venskab og du har allerede stillet dig helt frem og sagt det højt. Lige nu føles det utrygt og usikkert, men jeg tror på at det kan blive begyndelsen på en rigtig god udvikling både for dig og dine venskaber.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.