Jeg savner min bedsteven..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16 årig pige.

Hvor er det godt du skriver ind til os omkring dit savn til din veninde, som er på efterskole. Jeg kan virkelig godt forstå, at du savner hende og jeg vil gerne prøve at hjælpe dig med hvad du kan gøre.

Hvor er det dejligt at læse du har en veninde, som du er så glad for. Jeg kan godt forstå, at du er bange for at miste dit venskab til din veninde.

Det lyder ikke rart, når du skriver at du savner hende så meget, at det gør så ondt i din mave, det føles som et mavesår. Det er en tung følelse at gå rundt med.

Jeg kan godt forstå, at du kan blive bange ved tanken om, hvordan det vil være, hvis I mister kontakten, for lige nu har hun rigtig stor betydning i dit liv. Og det tænker jeg, at hun nok vil blive ved med at have på en eller anden måde, uanset hvad der sker.

Nogle forestiller sig, at de selvfølgelig vil blive ved med at være bedste veninder, der snakker sammen dagligt, selvom den ene skal på efterskole. Men nogle gange kan det være en udfordring, og det bliver måske ikke helt nemt at holde kontakten, fordi der f.eks. kommer til at være en masse ting på efterskolen, som din veninde skal tage del i.

Du skriver, at du prøver at holde kontakten til hende, men at du ikke føler det er gengældt som du havde håbet. Har du prøvet at tale med din veninde om det? Der sker en hel masse for hende lige nu og hun tænker måske ikke lige så meget over det fordi hun har travlt på sin skole. Måske ved hun slet ikke at du bliver ked af det og savner hende så meget?

I aftalte at være sammen sidste weekend, men hun blev på skolen og det samme er gældende denne weekend. Det er da bare rigtig ærgerligt når nu I havde en aftale. Ved din veninde., at du blev ked af, hun aflyste igen?

Jeg kom også til at tænke på, om du kan tale med dine forældre eller en anden voksen omkring det? Jeg oplever, at når man får talt om de ting man er ked af, så hjælper det på ens tanker. Det at man får det ud, kan lette på ens skuldre. Kunne du prøve det?

Hvis det er svært, at fortælle din veninde om hvordan du har det, kunne du måske skrive et brev til hende. Hvad tænker du om det?

Du kan også fortælle din veninde, at du godt ved, at hun får nye veninder og får travlt med alt muligt andet på efterskolen, men at det vil betyde rigtig meget for dig, hvis I stadig kan have kontakt en gang imellem. Fortæl hende, at du lige nu tænker på, om du får hende at se igen, hvis det er sådan, du har det?

Vær åben omkring at du glæder dig på hendes vegne over, at hun skal opleve en masse spændende ting, men at du også er bange for at miste hende og det, I har sammen.

I kan måske også snakke om, hvorvidt og hvornår du kan komme over og besøge hende på efterskolen. Så bliver det måske lidt nemmere for dig at leve dig ind i, hvordan hendes hverdag er, og det kan nogle gange gøre, at afstanden ikke føles så stor. Kan du mon følge mig i det?

Jeg tænker på, hvordan du mon kom til at lære din bedste veninde at kende. I blev jo ikke født som bedste veninder, så du må have gjort noget godt og rigtigt for at få sådan en tæt veninde som hende. Måske kan du komme i tanke om, hvad det var? Og prøve at gøre mere af det over for andre, du godt kunne tænke dig at lære bedre at kende?

Prøv om du kan få øjnene op for hvem i klassen, der kunne være gode at være veninder med. Hvis du sammenligner dem med din bedste veninde, kan det være svært at se, at der overhovedet er nogen, men prøv, om du kan tænke på, at det er godt at have veninder til forskellige ting.

F.eks. kunne det være nogen man kan snakke med i frikvarteret, nogen man kan følges med til og fra skole, eller nogen man kan lave gruppearbejde med. Det betyder ikke, at man nødvendigvis bliver bedste veninder, men derfor kan det stadig være rart at have nogen at være sammen med. Og måske opdager man hen ad vejen, at man egentlig havde mere til fælles, end man lige troede.

Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig og at du har fået nogle redskaber til hvad du nu kan gøre.

Du er også altid velkommen til at skrive eller ringe til os på BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for det.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.