Brev
Jeg savner hende..
Hej bb.
Jeg er en pige på 13 år, og jeg har et problem, som jeg håber I vil hjælpe mig med. Jeg har en rigtig god klasse og nogle fantastiske veninder, og det er jeg selvfølgelig rigtig glad for!
Men der er en veninde, som godt kan gøre mig meget ked af det nogle gange. Jeg tror, vi startede med at være rigtig gode veninder i 2 eller 3 klasse. Der var en periode, hvor vi var sammen hver dag. Vi forstod bare hinanden, og vi havde det rigtig sjovt når vi var sammen, men her på det sidste har hun ændret sig meget.
Hun plejede at være 100% sig selv, og hun var aldrig bange for at skille sig ud. Hun var meget sød og kunne aldrig finde på at gøre nogen kede af det! Hun havde meget god selvtillid, så hvis nogen sagde noget ondt til hende, vidste hun godt, at hun var et godt menneske. Samtidig var hun rigtig god i skolen og turde godt at række hånden op i timerne. Hun var en fantastisk veninde! Men som sagt har hun ændret sig.
Nu har hun en hårdere facade, og hun siger tit ting, som egentlig godt kan gøre mig ked af det. Hun går i anderledes tøj, og hun tør ikke være sig selv, lige så meget som hun gjorde dengang.
På den ene side er jeg jo glad på hendes vejne, hvis det er sådan her hun vil være, men samtidig savner jeg hende også, og hun kan virkelig såre mig og gøre mig ked af det.
Nogle gange når vi sidder mange og snakker sammen, og så skal hun sige et eller andet, som får mig til at se komplet åndsvagt ud, og hvis jeg så bliver irriteret på hende, så er det mig der virker som den onde. Det er svært at forklare, men hun siger det, som om det er en vittighed, men det gør mig virkelig ked af det. 🙁
Jeg kan stadig se den gamle hende inde i hende, men den vil bare ikke ud. Samtidig vil jeg heller ikke have den ud, hvis det er sådan her hun vil være. Hvad skal jeg gøre?
Til sidst vil jeg lige takke jer, for at I findes. I er med til at hjælpe rigtig mange børn/unge, og det sætter jeg stor pris på!!
Hilsen Mig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Tusinde tak for dit brev og din tak for, at vi findes.
Nu håber jeg, at vi kan hjælpe dig med det, som du gerne vil have hjælp til. Du skal også have tak for at bruge os og sørge for, at vi kan være der for dig, når du har brug for det.
Du lyder som en rigtig sød og god veninde, som har mange sunde tanker og allerede har lagt en masse arbejde og tanker i det, som du fortæller. Det er imponerende og flot, men det vigtigste er, at du ikke trives i det endnu og derfor er det så fint, at du stræber efter at gøre det.
Når jeg læser det du skriver, tænker jeg først og fremmest, at du kan vælge at gå to veje. Du kan vælge at gøre endnu mere for at finde den gode gamle veninde frem i hende igen eller du kan vælge at trække dig noget mere og vende dig til tanken om, at have mistet en god veninde. Hvad tænker du mon om de to veje?
Først må jeg fortælle dig, at når man har forsøgt at gøre en masse rigtigt, så kan det være vigtigt at passe på sig selv og tage en pause fra det. Det kan være at du passer bedst på dig selv, når du prøver at finde frem til hende, du godt kunne lide engang. Det kan også være, at det er for hårdt og at du i højere grad, må tænke at hende du kendte engang, har ændret sig og ikke er der så meget mere. Jeg tænker, at du allerede er opmærksom på det, når du skriver, at en mulighed er, at hun er glad for at være som hun er, og at du kan blive nød til at accepterer det og vende dig til det.
Men lige meget hvad du vælger, så er det ikke rart eller okay, at hun kan gøre dig ked af det.  Og selvom du godt kan se, at hun måske får det til at lyde som en vittighed, så sårer hun dig stadig.  Her er er det bare så godt, at du får sagt fra. Og hvis nogle oplever det som irriterede, så lad dem om det. Det vigtigste er, at du får fortalt, at det ikke er okay for dig. Når du fortæller, at det ikke er okay, er du med til at fortælle de andre, at det ikke er i orden og at du ikke finder dig i hvad som helst. Det kan være svært og hårdt at have sådan en rolle i klassen. Nogle børn i den rolle, kan have brug for at udvikle tættere venskaber med andre i klassen, for at finde ny tryghed og ro, når de mærker sådan noget, som du skriver om. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du kunne have brug for at blive tættere med en anden fra klassen, så I kan passe på hinanden, når hun bliver underlig og ubehagelig. Kunne der være en i klassen, som kunne gøre dig tryg i sådan en situation? Og kunne du bruge mere tid sammen med hende/ham?
Hvis du har mere mod på at gøre mere i forhold til det håb, du har om at finde den gamle veninde i hende igen, har jeg også nogle forslag til hvad du kan gøre. Måske hun ikke ved hvor meget det betyder for dig, at hun har forandret sig eller måske du kunne prøve at fortælle hende det på en ny måde. Kunne du prøve at fortælle hende noget mere om, hvordan du har det og at du savner noget af det I har sammen? Måske du kunne skrive sådan en flot et brev som du har sendt hertil? Eller inviterer hende til at lave noget af det i gjorde før og der tale lidt mere med hende? Måske er der nogle ting, som er svære for hende for tiden...er der sket noget derhjemme eller andre steder i hendes liv?
Det er også sådan, at når man har din alder og kommer i puberteten og udvikler sig, så forandrer man sig. Nogle forandrer sig mere og andre forandrer sig mindre. Ting ændrer sig og nogle skifter interesser og måde at være på. Din gamle veninde kan kæmpe med en masse, som kan gøre, at hun har forandret sig. Det er ærgerligt og kan være rigtig trist, men mange oplever det på din alder. Der er nogle, der kalder det at vokse fra hinanden. Og nogle gange må man tage lidt afstand til hinanden, og så finde hinanden igen efter en periode. Det er ærgerligt at miste noget man er glad for, men måske I en dag finder sammen igen og kan bygge et endnu stærkere venskab op. I mellemtiden kan du måske blive endnu gladere for dine andre fantastiske veninder og være endnu mere sammen med nogle andre fra din gode klasse.
Jeg håber, at du har kunnet bruge noget af det, som jeg har skrevet her. Du må endelig skrive igen. Chatte med os eller ringe og sms’e til BørneTelefonen på 116111.
Kærlige hilsener
BørneTelefonen