Brev
Jeg har mistet min bedste ven
Hej Børnetelefonen.
Sidste år flyttede min bedste veninde skole, og det har tærret meget på vores venskab. Før plejede vi altid at være sammen både efter og i skole. Vi havde ikke så mange andre venner, min veninde og jeg , men vi havde det altid sindsygt sjovt sammen, så det var nok for os. Som sagt flyttede hun skole sidste år, men det var ikke en hvilken som helst skole hun skulle starte på.
Det var en privat skole hvor alle de “seje” i byen gik, og vi plejede jo ikke at være de seje, så da min veninde startede i hendes nye klasse og bare klingede med alle, så var det virkelig hårdt for mig.
Jeg følte mig efterladt, selvom det selvfølgelig ikke var hendes skyld. Vi tager stadig på vores årlige ture, men nu er det et halvt år siden jeg har set hende sidst. Vi har skrevet lidt sammen, men det er slet ikke det samme. Jeg savner min soulmate, og jeg håber i kan hjælpe mig.
Kærligste hilsner,
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Mange tak for dit brev, hvor du fortæller om forholdet til din bedste veninde. Jeg kan godt forstå at det gør dig ked af det, at i er kommet længere væk fra hinanden.
Venskaber er en stor del af ens liv, så når man ikke længere er lige så tæt på den veninde, som man har brugt meget tid sammen med, så kan det efterlade et hul inden i. Er det mon sådan du har det?
I dit brev får jeg den fornemmelse af, at hun betyder utrolig meget for dig. Jeg tænker på, om du har fortalt din veninde, at du savner hende – og hvis ikke, om du måske har lyst til at skrive en mail til hende? I dit brev til BørneTelefonen synes jeg, at du har været rigtig god til at sætte ord på dine følelser.
Hvis i bor rimelig tæt på hinanden, kan du måske forslå hende, at i skal have månedlige tur i stedet for årlige? Hvis i bor for langt fra hinanden til at ses flere gange om måneden, kan en fast “skype-dag” måske være en mulighed. Så kan i nemlig stadig få snakket sammen og få plejet jeres venskab.
Derudover tænkte jeg på, om der er andre piger på skolen eller uden for skolen, som du kunne have lyst til at lære bedre at kende? Selvom at de ikke kan erstatte din bedste veninde, kan du jo stadig godt opleve noget rigtig sjovt med dem. Hvis ikke der lige er nogen på skolen, kan du snakke med dine forældre om at starte til en ny fritidsaktivitet, hvor du kan lære nogle nye piger at kende.
Måske du lige nu sidder og tænker, at det er lidt hårdt at skulle snakke med nogle nye, som du ikke rigtig har snakket med før? BørneTelefonen møder nemlig mange unge, som synes at det kan være skræmmende at skulle lave nye venskaber.
Hvis du har det sådan, at du læse BørneTelefonens tema om “venner“,  fx. er der videoer om, hvordan man får nye venner. Inde på BørneTelefonen kan du også læse om at “small talk“, hvor der råd fra andre unge.
Jeg håber, at dette brev kan hjælpe dig til at få snakket med din bedste veninde, men også til at få snakket med nogle nye piger. Hvis du har brug for andre råd, er du mere end velkommen til at SMSe eller ringe til BørneTelefonen på 116111 – vi er her for at hjælpe.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen