Hvordan fortryder man et kys

Hej, jeg er en pige på 15 år.

Jeg var til en fest her forleden, hvor der var en dreng, som spurgte sygt mange gange, om jeg vil kysse, men jeg ville ikke, da han ikke er min type og jeg ikke gider at være sådan en som er All in. Til fester vil jeg bare være mig selv, og vil gøre det jeg vil!

Så vil vide hvordan man får en dreng til at stoppe med, at blive ved med at spørge!

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Hvor er det godt at læse, at du tydeligt kan mærke, hvad du vil og ikke vil. Du skriver; Til fester vil jeg bare være mig selv, og vil gøre det jeg vil!

Hold fast i det. Du har nemlig alt mulig ret til kun at at kysse, hvis du har lyst til det.

Jeg kan ikke helt læse ud af dit brev, om du til sidst kyssede ham? Du skriver nemlig i overskriften Hvordan fortryder man et kys. Måske endte det derfor med, at du frivilligt eller måske med tvang gav ham et kys?

Uanset tænker jeg, at det må have været en ubehagelig oplevelse for dig, hvis du endte med at kysse ham uden at have lyst.

Du spørger nu, hvordan man får en dreng til at stoppe med at spørge. Og du spørger i overskriften, hvordan man fortryder et kys. Jeg vil forsøge at komme med et svar til begge spørgsmål.

Hvordan får man en dreng til at stoppe med at spørge

Jeg ved ikke, om du fik sagt fra overfor drengen. Måske viste du med kroppen, at du ikke havde lyst? Måske sagde du tydeligt nej? Og måske var det svært for dig at afvise ham.

Nogle gange er folk lidt “tungnemme” – særligt hvis de har fået noget at drikke. Det var måske også tilfældet for drengen her, hvis han blev ved med at presse sig på. Og måske blev han også fysisk påtrængende?

Hvis du en anden gang oplever noget lignende, har jeg følgende råd, du måske kan bruge:

  • Kig ham direkte ind i øjnene og sig “Nej”. Skub ham eventuelt lidt væk.
  • Gå fysisk væk fra drengen. Måske endda hjem, hvis han bliver for påtrængende. Selvom det er surt at gå hjem fra en fest, kan det være bedr, end at ende med at gøre noget, man ikke har lyst til
  • Bed om hjælp fra nogle af de andre til festen. Bed fx hans venner om at følge ham hjem. Bed dine venner om at passe på dig.
  • Tag kontakt til drengen efter festen og fortæl, hvor grænseoverskridende han har opført sig. Sig at du ikke finder dig i, at han opfører sig sådan overfor dig igen.

Hvad gør man, hvis man fortryder et kys

Desværre er det sådan, at mange oplever, at deres grænser rykker sig, når de får alkohol. Og det, man synes var ok til en fest, kan man derfor fortryde dagen efter.

Det lyder nu som om, at du allerede til festen vidste, at du ikke havde lyst til at kysse drengen.

Hvis du havde det sådan, men alligevel endte med at kysse ham, kan det være, at det skyldes, at det var svært for dig at sige fra? Måske tænkte du, at han ville lade dig være, hvis du gav ham det kys?

Hvis drengen nu tror, at der er noget mellem jer pga. det kys – så kan det måske være godt for dig at få forklaret ham, at du faktisk fortryder kysset. Det er nok bedst at sige eller skrive det direkte, som det er. Du kan fx skrive: Du blev ved med at spørge mig, om jeg ville kysse. Og til sidst kyssede vi. Men det fortryder jeg.

Det kan også være, at du føler, at dine venner eller andre skal vide, at du ikke lægger noget i kysset. Dem kan du derfor også være ærlige overfor.

Hvis du på nogen måde er blevet tvunget fysisk til at kysse – så er det et overgreb. Jeg læser ikke dit brev sådan. Men hvis jeg tager fejl, så vil jeg råde dig til at tale med nogen om det. Både fordi, det kan være en ret ubehagelig oplevelse at gå med selv. Men også fordi det er vigtigt, at drengen ikke gør det igen – hverken overfor dig eller andre.

Du er meget velkommen til at ringe til os på 116111, hvis du ikke har lyst til at tale med dine forældre eller andre voksne om det.

Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig. Og jeg håber, at dit nej altid fremover vil blive respekteret. Et nej er et nej! Husk derfor på dine egne kloge ord: Til fester vil jeg bare være mig selv, og vil gøre det jeg vil!

Jeg håber, du får nogle rigtig gode sjove fester fremover.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.