Jeg har ikke nogen venner længere?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på

Tak for dit
brev og for din søde kommentar om vores Brevkasse. Det er dejligt at høre at du
synes godt om den. Måske har du også læst nogle af de brev der ligger på siden?
Hvis du har det, tænker jeg at du måske også har kunnet genkende noget af dig
selv i det, som andre piger har skrevet om venskaber i jeres alder? Der sker af
og til det, at venskaber  forandrer sig
når man nærmer sig teenageårene. Det er som om at alle de forandringer der sker
med kroppen og følelserne, også kommer til at påvirke venskaberne. Man kan
komme til at føle sig meget usikker på sig selv, og ikke helt kunne finde ud af
verden mere, for alting er under forandring. Ting som før har været nemme, kan
pludselig føles meget svære, og man kan blive bange for ting som man ikke før
har været bange for.

Jeg tænker
at det måske også er det der er ved at ske for dig? Den bedsteveninde du har
haft siden 1. klasse vælger pludselig nogle andre til bedsteveninde. Jeg
forstår godt at det er rigtig hårdt for dig når hun har valgt nogle andre. Det
lyder som om hun er i gang med at forandre sig meget, og derfor også vælger
nogle andre at være sammen med. Hvis du kunne se det på den måde, at du måske
også kunne have brug for at være sammen med nogle andre end hende, nu hvor hun
ikke længere er som hun var i de små klasser, kunne det måske hjælpe dig til at
slippe hende..?

Nogle gange
kan det hjælpe at tænke på en anden måde om tingene. Måske kunne det også være
en god ide hvis du prøver at tænke sådan om det, at du selvfølgelig godt kan
finde nogle andre veninder. De tanker vi har om os selv og vores liv kan godt
være med til at styre, hvordan tingene går. Hvis du på forhånd tænker, at du
nok ikke kan finde en ny veninde, er det måske meget sværere end hvis du tænker,
at det kan du selvfølgelig godt. Jeg ved godt at det er nemmere sagt end gjort,
men måske kan du prøve at øve dig lidt i at tænke på en ny måde?

Jeg synes
også at det er vigtigt at du får talt med nogle om hvordan du har det, når du
føler dig bange og usikker ved at gå i skole. At føle sig udenfor og alene i
sin klasse er ikke okay, og det er faktisk de voksnes ansvar at hjælpe børn til
at føle sig godt tilpas i klassen. Jeg kunne derfor godt tænke mig, at du deler
dine tanker med din lærer, måske ved at vise hende dette brev eller ved at få
din mor til at hjælpe dig med at tale med hende, hvad tænker du mon om det?

Med hensyn
til skoleskift tænker jeg at det nogle gange godt kan være en god ide. Det kan
give en ny start og nye muligheder. Men jeg synes at du skal vente med at
beslutte dig, til efter du har talt med din lærer om hvordan du har det.

Måske kan du
også finde på nye ideer til hvor du kan møde nogle nye veninder? Det kan være
at du kan finde nogen uden for din klasse. Det kunne f.eks. være hvis der er en
fritidsklub eller lignende der hvor du bor, eller andre fritidsaktiviteter du
kan gå til? At have nogle veninder i skolen og andre veninder når man har fri,
kan være med til, at man har noget at glæde sig til, selv om det ikke altid
fungerer så godt et af stederne. Giver det mening?

Jeg håber du
har fået lidt ideer til at ændre din situation, ellers er du også meget
velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at
tale mere med en rådgiver.

Kærlig
hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.