Brev
Jeg har ikke nogen venner længere?
Hej BB!
vil først og fremmest sige at det er et fantastisk arbejde i gør med at hjælpe børn og unge.. 🙂
Jeg er en pige på 12 år,
Fortiden er jeg ret meget nede jeg har mistet min bedste veninde..
Vi piger plejer at gå sammen i en lidt stor pige gruppe på 6 piger, 2 af pigerne har ”stjålet” min bedste veninde hun kalder mig ikke for hendes bedsteveninde mere (altså min bedsteveninde det er lidt indviklet) men nu kalder hun de andre 2 for hendes bedsteveninder og vi to har været bedste veninder siden 1 klasse til 5 og vi begyndte allerede at miste lidt hinanden i slutningen af 4 klasse og nu er vi bare slet ikke bedste veninder mere bare veninder
jeg har ingen venner mere, i den periode hvor jeg blev holdt ude af pigengruppen fandt jeg en ny veninde men vores ”bedstevensforhold” holde ikke i mere en 1-2 måneder så begyndte hun at sige at jeg er irriterende og vi sad ved siden af hinanden så rykkede hun sig og sagde at hun ikke gad at sidde ved siden af mig længere og ja nu er vi slet ikke sammen mere vi er ikke uvenner men hun er ALTID sur på mig og jeg mener ALTID!
men at miste min rigtige bedste veninde har taget meget hårdt på mig jeg er blevet mere genert og bange for mange ting jeg er bange for at komme i skole bange for at være alene og sommetider bare lyst til at forsvinde helt væk og det er ikke kun pga hende men også det, jeg er aldrig blevet mobbet men næsten altid hold udenfor,,
jeg har snakket med min mor om at jeg måske flytter skole efter sommerferien men jeg er bange for at jeg bliver mobbet? a t jeg bliver holdt udenfor og ingen gider at være sammen med mig?? ingen som kan lide mig og nyder se mig alene i skolegården vil det virkelig ske?
jeg ville ønske jeg havde en eller flere bedste veninder som gad at lytte til mig og ikke bare ignorer mig når jeg prøver at sige noget
jeg har fortalt min mor at jeg er bange for at flytte skole, for tænk nu hvis det bliver værre? hun siger til mig at det er en risiko man bliver nød til at løbe.. men jeg tør ikke men jeg har selv sagt at jeg vil flytte skole,
for at være ærlig føler jeg mig ikke tilpas på min skole jeg føler mig som en flue på væggen jeg passer bare ikke ind.. jeg er bange for mig selv hvis man kan sige det sådan?
jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.. hvad sker der med mit liv?
jeg kan snart ikke styre mig selv mere..
hjælp mig… – J……
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på
12
Tak for dit
brev og for din søde kommentar om vores Brevkasse. Det er dejligt at høre at du
synes godt om den. Måske har du også læst nogle af de brev der ligger på siden?
Hvis du har det, tænker jeg at du måske også har kunnet genkende noget af dig
selv i det, som andre piger har skrevet om venskaber i jeres alder? Der sker af
og til det, at venskaber  forandrer sig
når man nærmer sig teenageårene. Det er som om at alle de forandringer der sker
med kroppen og følelserne, også kommer til at påvirke venskaberne. Man kan
komme til at føle sig meget usikker på sig selv, og ikke helt kunne finde ud af
verden mere, for alting er under forandring. Ting som før har været nemme, kan
pludselig føles meget svære, og man kan blive bange for ting som man ikke før
har været bange for.
Jeg tænker
at det måske også er det der er ved at ske for dig? Den bedsteveninde du har
haft siden 1. klasse vælger pludselig nogle andre til bedsteveninde. Jeg
forstår godt at det er rigtig hårdt for dig når hun har valgt nogle andre. Det
lyder som om hun er i gang med at forandre sig meget, og derfor også vælger
nogle andre at være sammen med. Hvis du kunne se det på den måde, at du måske
også kunne have brug for at være sammen med nogle andre end hende, nu hvor hun
ikke længere er som hun var i de små klasser, kunne det måske hjælpe dig til at
slippe hende..?
Nogle gange
kan det hjælpe at tænke på en anden måde om tingene. Måske kunne det også være
en god ide hvis du prøver at tænke sådan om det, at du selvfølgelig godt kan
finde nogle andre veninder. De tanker vi har om os selv og vores liv kan godt
være med til at styre, hvordan tingene går. Hvis du på forhånd tænker, at du
nok ikke kan finde en ny veninde, er det måske meget sværere end hvis du tænker,
at det kan du selvfølgelig godt. Jeg ved godt at det er nemmere sagt end gjort,
men måske kan du prøve at øve dig lidt i at tænke på en ny måde?
Jeg synes
også at det er vigtigt at du får talt med nogle om hvordan du har det, når du
føler dig bange og usikker ved at gå i skole. At føle sig udenfor og alene i
sin klasse er ikke okay, og det er faktisk de voksnes ansvar at hjælpe børn til
at føle sig godt tilpas i klassen. Jeg kunne derfor godt tænke mig, at du deler
dine tanker med din lærer, måske ved at vise hende dette brev eller ved at få
din mor til at hjælpe dig med at tale med hende, hvad tænker du mon om det?
Med hensyn
til skoleskift tænker jeg at det nogle gange godt kan være en god ide. Det kan
give en ny start og nye muligheder. Men jeg synes at du skal vente med at
beslutte dig, til efter du har talt med din lærer om hvordan du har det.
Måske kan du
også finde på nye ideer til hvor du kan møde nogle nye veninder? Det kan være
at du kan finde nogen uden for din klasse. Det kunne f.eks. være hvis der er en
fritidsklub eller lignende der hvor du bor, eller andre fritidsaktiviteter du
kan gå til? At have nogle veninder i skolen og andre veninder når man har fri,
kan være med til, at man har noget at glæde sig til, selv om det ikke altid
fungerer så godt et af stederne. Giver det mening?
Jeg håber du
har fået lidt ideer til at ændre din situation, ellers er du også meget
velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at
tale mere med en rådgiver.
Kærlig
hilsen BørneTelefonen