Jeg hader alt og alle

Min bedste vendinde (Nr 1) og en af mine gode venner (Nr 2) har lige besluttet sig for at blive bollevenner.

En af Nr. 1’s veninder var forelsket i Nr 2. Det sked Nr 1 på og kyssede alligevel med ham.

Nr 2 er forelsket i Nr 1, mens hun bare er liderlig, men ikke forelsket.

Når Nr. 1 og Nr. 2 er sammen er Nr 2 vildt irriterende. Han fortjener hende forresten heller ikke, da han generelt svinger fra at være flink nok til at være utroligt irriterende.

Hele denne episode har gjort mig i utroligt dårligt humør. (Jeg synes det er forkert af Nr. 1 at være så ligeglad med hendes vendinde og jeg, for hun ved godt jeg ikke bryder mig om, når de er sammen)

Og lige før det, er jeg blevet bombaderet med flere problemer, som jeg ikke kan gøre noget ved.

Dette er skyld i, at jeg vil mene at jeg er i en mindre depression.

Jeg er sur på både Nr 1 og 2, hvilket resulterer i at jeg hader alt omkring mig.

Jeg har snakket med Nr 1 om hvordan jeg har det og hun har sagt at hun altid vil vælge mig frem for Nr 2. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at komme i godt humør igen. De eneste muligheder jeg kan komme på er dårlige:

1) Accepter det. Men samtidigt vil jeg også acceptere at jeg synes Nr. 1 er et egoistisk røvhul, hvilket jeg ikke vil.

2) Vent. Så vil jeg måske sluge det, men det vil stadig sidde fast i min hals. Dette vil betyde at jeg stadig er sur på Nr. 1

3) Få dem til at stoppe det. Jeg ved at jeg kan få det stoppet, men jeg har ikke lyst til at kun at tænke på mig selv og stoppe noget de ville være glade for. Samtidigt ville jeg se dårligt på mig selv for sådan en handling.

Jeg føler mig som en selvisk idiot, når jeg tænker på det. For det er jo i grunden ikke mit problem, hvad de går og laver.

Har du/I nogle idéer til, hvad jeg kunne foretage mig?

– Tak

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16

Hvor er det modigt af dig at skrive herind. Tak for dit velovervejede brev, hvor du giver udtryk for alle de indvendinger og følelser du har om dine to venner. Det lyder for mig til, at du er meget følelsesmæssigt påvirket af situationen og du skriver, at du føler dig selvvisk. Sommetider kan det være rart at tænke over, hvad dine følelser omhandler og hvorfor du i det hele taget har det sådan? Hvad er det som fylder mest i det? Er det, hvad din veninde (nr. 1) har gjort overfor hendes egen veninde? Er det, at nr. 1 er sammen med din ven uden, at hun har følelser for ham? Er det, at din ven er sammen med nr. 1 og har følelser for hende? Er det, at du er bange for, at det vil ændre dit forhold til de to? Eller er det måske noget andet, som du tænker allermest på? Måske er du blevet skuffet over dem begge, fordi de har vist sig fra, sider du ikke kendte til, eller ikke troede de havde?

Det kan være meget forskelligt, hvad man synes er det rette at foretage sig i sådanne situationer. Mit brev til dig kommer derfor til at bestå af mange spørgsmål, for at kunne være med til at hjælpe dig med, at du finder frem til, hvad du synes er det mest rigtige at gøre. Det håber jeg er okay.

Det er godt at være bevidst om, hvad du synes er okay og ikke okay og det er flot, at du kan mærke efter, hvordan du selv har det. Du skriver, at du har talt med nr. 1 før. Hvad sagde du til hende? Har du fortalt, hvad du tænker i forhold til nr. 1s veninde, som er forelsket i nr. 2 og at du er bange for, at hun ”leger med nr. 2's følelser”? Fik du hørt, hvad hun tænker om det hele? Hvis ikke, kan du måske tale med hende om det, igen? På den måde viser du hende, hvad du synes og det giver hende en mulighed for at tale med dig om det, så hun kan fortælle, hvordan hun oplever det. Det er ikke sikkert at I bliver enige om tingene, men det åbner mulighed for at vende holdninger og meninger, også uden at blive uvenner.  Jeg tænker, at man kan være, og er en god ven ved at give udtryk for, hvordan man har det – altså dine tanker om det hele. Samtidig kan man på den anden side sige, som du selv skriver, at det også er deres valg og deres ansvar. Det kan derfor føles som en svær situation, da man ikke rigtig ved ’hvilket ben man skal stå på’ nu.

Du skriver tre forskellige muligheder. Hvad er det du tænker, at du gerne vil have ud af det hele? At nr. 1 indser, at det hun har gjort ikke er i orden overfor hendes veninde? At hun ikke skal være sammen med en der har følelser for hende? At din ven ikke skal være sammen med hende, fordi hun ikke har følelser for ham? At du vil komme i bedre humør? Eller hvad tænker du? Jeg stiller de her spørgsmål, for måske at kunne hjælpe dig med at finde frem til, hvad du skal foretage dig og hvad det er det rør i dig.

Jeg har kommet med kommentarer på dine tre muligheder, for at du kan finde frem til, hvad der er mest rigtigt for dig at gøre og om det måske er noget helt andet der skal til.

1)      Du skriver, at du kan acceptere det, men stadig tænke, at nr. 1 er egoistisk. Hvad vil hjælpe på, at du ikke vil tænke, at hun er egoistisk? Kan I lave nogen ting sammen, hvor I bare er jer to, så det andet kommer lidt på afstand? Hvad tænker du, at der vil ske, hvis du ikke accepterer det,  men måske forsøger at respektere det?

2)      Du skriver, at den anden mulighed er at vente og se, om du vil få det anderledes, men at du stadig vil være sur på nr. 1. Hvor længe har du været sur på hende indtil videre? Måske vil du se anderledes på det med tiden? Du kan prøve at vente og se og hvis du så stadig har de samme følelser, kunne det være en mulighed at tale med nr. 1 om det hele igen. Hvad tænker du om det?

3)       Du skriver, at du kan få dem til at stoppe, hvor du på den anden side vil se dårligt på dig selv. Nogle gange kan det være en hjælp at tænke over, hvad der ville ske, hvis man gjorde det, som man overvejer. Hvordan tænker du, at det ville blive mellem dig og nr. 1 og nr. 2, hvis du fik dem til at stoppe det? Ville det egentlig ændre dine tanker om nr. 1 og nr. 2? Hvis du var i den situation, som de er i, hvad ville du så selv tænke, hvis en af dine venner ville få dig til at stoppe? Det kan nogle gange være en hjælp at forsøge at se det ud fra, at det var en selv der var i den anden situation.

Du skriver, at det hele gør dig i dårligt humør. Måske kan det være en hjælp for dig at lave nogle ting, hvor du får dine tanker over på noget helt andet. Det kunne for eksempel være sport eller at være sammen med nogle af dine andre venner. Kunne det være en mulighed?

Hvordan har dine andre venner reageret på nr. 1 og nr. 2s aftale? Har de det på samme måde som dig eller helt anderledes? Måske kan det være en hjælp for dig at tale med dem om det. Det kan være, at de har andre oplevelser af situationen og måske vil det få dig til at se anderledes på nogle af tingene. Det kan også være, at du får det helt omvendt. Men det kan måske være med til at afklare nogle ting for dig. Giver det mening?

Hvad tænker du nu om de tre muligheder og hele situationen nu? Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig med at finde frem til, hvad der er mest rigtigt for dig at gøre. Hvis du har brug for at tale mere om det, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, så kan vi snakke mere om det. Du vil være helt anonym.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.