Brev
Jeg bliver utrolig nemt jaloux bare ved en lille ting!.
Jeg bliver meget hurtig jaloux.. det er ikke ved alle men kun en person! nemlig hende jeg står tættest med! vi er ikke bedsteveninder men bare rigtig rigtig gode veninder! vi er sammen snart hverdag, og vi hygger os og griner rigtig meget! men så når det kommer til at hun er sammen med andre..
kan jeg ikke engang tåle og være på facebook snart.. fordi hvis der står noget om hvad de laver eller billeder sammen… jeg elsker hende rigtig højt! (som veninde ikke kæreste) og det ved hun også godt.. og jeg ved godt jeg ikke mister hende.. men jeg er stadig jaloux over alt.. bare hun skriver “griner” hvis hun er sammen med andre… det er virkelig rrr… og jeg er ved at blive træt af det..
jeg har også spurgt mine storsøskende og mig mor til råd men jeg kan ikke rigtig snakke med min mor om det. og mine søskende siger bare noget jeg ikke rigtig kan bruge… -Men kan det måske være fordi jeg ikke vil dele hende ud? -Hjææælp mig! hvad kan det være.. og hvorfor er det jeg er så jaloux?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Du skal have stor ros for at have mod på at dele dét, der er svært for dig.
Lige meget, hvordan du bliver jaloux, så er det bestemt ikke rart – hverken for dig eller din veninde, så det er super fint, at du har truffet beslutning om, at du vil prøve at ændre det.
Ud fra det, du beskriver, kunne det godt lyde som om, at du er bange for at miste din veninde, selvom du også skriver, at du godt ved, at du ikke gør det. Jeg tænker, at jalousien opstår, fordi du er så glad for din veninde og føler dig så tæt knyttet til hende - og det er helt normalt at have det på den måde. Men sådan som du beskriver det, er du blevet træt af, at det fylder så meget, og du vil gerne have nogle forslag til, hvordan du kan lade være at blive så jaloux.
For at prøve at vænne dig af med din jalousi, kunne du måske prøve at tale lidt med din veninde om dine følelser - uden at du bebrejder hende.
Måske kunne du sige: ”Jeg ved godt, jeg er fjollet, men jeg er bange for at miste dig som veninde, når du er sammen med andre veninder".. På denne måde giver du hende ikke skylden for din jalousi, men får taget hul på dine følelser.
Derudover kan du prøve at tænke over, hvorfor du bliver jaloux.. Har du virkelig grund til at være det?
Måske kunne du selv prøve at fokusere lidt på andre veninder, eller ting som du holder af at lave, så du ikke bliver så optaget af, hvad din veninde foretager sig, når I ikke er sammen..?
Nogle har gode erfaringer med "j eg-vil-af-med-min-jalousi-dagbog", hvor man skriver sine tanker ned.
Hver side sluttes af med at skrive noget godt om sig selv, eller at overbevise sig selv om, at man ikke har grund til at være jaloux.
Det er ærgerligt, at du ikke følte, at det gavnede at tale med din mor og søskende om det, men jeg ved af erfaring, at sådan er der mange børn og unge, der kan have det. Jeg h
åber, mit svar gav dig nogle forslag, du kunne bruge? Hvis du skulle have brug for at vende din jalousi yderligere, så kunne du også prøve at ringe til vores voksne rådgivere på BørneTelefonen på 116 111. Du kan evt. fortælle, at du har fået respons her på BørneBrevkassen, men gerne vil drøfte det lidt yderligere.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.