Brev
jaloux
Hej brevkasse.
Jeg er en pige på snart 15 år, som har det rigtigt svært med min veninde.
Jeg elsker hende virkelig over alt på jorden, hun er min aller bedste veninde. Der er bare det problem, at jeg rigtig tit bliver jaloux på hende.
Hun er virkelig ufattelig smuk, med de længste ben, flotteste krop og kan virke irriterende perfekt. Hun er blevet spurgt 3 gange om hun vil være model, får topkarakter i alle fag, og så har hun også den mest fantastiske personlighed.
Jeg synes det er rigtigt hårdt at jeg hele tiden skal sammenligne mig selv med hende, for jeg kan slet ikke måle mig med hende på nogen måde.
Jeg håber virkelig i vil hjælpe mig.
Hilsen A.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære A
Hvor er det dejligt at høre, at du har en allerbedste veninde, som du elsker. Det er dejligt for hende, at du synes hun er så perfekt som du skriver -  smuk, sød og dygtig.
Du skriver du synes det er hårdt, at du hele tiden skal sammenligne dig med hende, og ikke kan måle dig med hende på nogen måde... Jeg bliver nysgerrig på, hvorfor du mon synes, at du skal sammenligne dig og hende? Hvad mon det betyder for jeres venskab, måske forstyrrer 'at måle sig med hinanden'  jeres venskab. Måske vil det være en ide at acceptere og respektere hinanden som I er, bakke hinanden op i alt det gode - de drømme og håb I har for livet. Måske kan man få et livslangt venskab sammen på det?
Jeg ved godt, at der er meget fokus på udseende- det ydre og der stilles idealer frem om, hvordan man bør se ud i magasiner, tv og reklamer osv. Idealer som lægger pres på mange teenagere om at se ud på den helt rigtige måde og gøre de rigtige ting...men det er en industri, som ikke fokusere på andre idealer og værdier i livet. Måske fortjener den industri, at man er kritisk overfor den og få tænkt over, hvad er vigtig og værdifuldt for mig. Mon det hjælper dig til at tænke over andre ting, der er vigtige i dit liv og dit venskab.
Når jeg læser dit brev tænker jeg, at du må være noget helt specielt og fantastisk, siden din veninde har valgt netop dig som sin allerbedste veninde - gad vide hvad du kan og er, som din veninde beundrer ved dig?
Mon I har talt sammen om, hvad I beundrer ved hinanden - hvad I synes er værdfuldt hos hinanden? Fx sagt til hinanden, "du er min bedste veninde - fordi du altid er der for mig", eller "jeg har tillid til dig og stoler på dig"? Jeg gætter på, at du holder af din veninde for den person hun er og det hun indeholder - ikke fordi, du hører andre opfordrer hende til at blive model....eller tager jeg helt fejl? Det kan nogen gange være en god idé at høre andres mening om, hvad de kan lide og beundrer ved én og måske kan I lære hinanden nogen ting og blive endnu mere fantastiske - hvis I slår jeres evner sammen.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker til at tænke videre over følelsen af, at du føler, du skal måle dig med din veninde og hvad du kan gøre i stedet.
Held og lykke med det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen