Brev
Hjælp træt af veninde
Hej jeg er en pige på 15
Nu skal i høre. Jeg var sådan bedste veninder med en som vi kalder A. Og vi var sammen stort set hverdag, men så begyndte jeg at få problemer derhjemme ved min far.
Og vi var jo bedste veninder så jeg prøbede at snak med hende om det i matematik timen for jeg kunne mærke at jeg var nød til at komme ud med de problemer ( blev slået og kørt psysik på af miin far og papmot) Og jeg har prøvet at snakke om det et par gange før, og hun har bare taget sin mobil frem.
Men så i den her matematik time hvor jeg virkelig havde brug for at komme ud med det for jeg kunne ik holde til mere så jeg begyndte at cutte, men så sagde heg det men hun afbrød mug og sagde ” det er en matematik time og ikke en snakke time og jeg er pisse træt af at høre på dine problemer hele tiden”
Og det ramte mig virkelig meget for hun var min bedste veninde og jeg fortalte jo de ting fordi jeg troed hun vil hjælpe mig. Så det hele endte i et kæmpe skænderi og jeg gad ikke at snakke med hende overhoved igsp hater hun bare på mig i skolen. Og var flabet osv og prøbede at få vores fælles veninder til at vende ryggen til mig.
Til sidst blev det for meget så jeg tog fat i en lære også fik vi snakket ud og nu tror hun alt er som før, men det er det ikke. Jeg er VIRKELIG træt af hende for jeg kan ikke sætte mig over på den anden side af bordet uden hun bliver sur og jeg kan ikke tage alvorlige samtaler med hende, og hun blir sur hvis jeg er vil arbejde sammen med min andnen gode veninde.
Og mig og min veninde vi er begge virkelige træt af A og hun vil hele tiden være smamne med os og vi kan virkelige ikke fordrage hende mere fordi hun er slet ikke moden og mig og min veninde som vi kalder for L vi snakker om sex osv og det kan hun ikke snakke om for hun synes det er ulækkert osv og L og jeg vi kan virkelig snart ik klare hende mere,
altså hun vil hele tiden være sammen med os men L og jeg er blevet ret tætte hurtig fordi hun har hjulpet mig og hun er min bedste veninde nu. Men jeg ved ikke hvordan jeg skal fortælle A at jeg ikke kan klare hende mere og at hun ska stop med at klister osv altså jeg kan ikke holde ud og kigge på hende for hun er så irreternede
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15.
Jeg synes, det er så fint, at du skriver til os. Når jeg læser dit brev, får jeg fornemmelsen af, at du er helt sikker på, hvordan du har det, men i tvivl om, hvordan du skal handle for at ændre på det, du er træt af.
Når man er i tvivl, er det rigtig god lige at vente lidt og tænke over tingene, især hvis det handler om noget så vigtigt som venskab. At have et venskab er nok noget af det vigtigste i et menneskes liv, især når man er  ung og rigtig gerne vil have nogen at være sammen med.
I et venskab kan man hænge ud og være sammen i flok om forskellige ting og man kan også som du, have en stærk fortrolighed med hinanden.
Du fortæller, at du og A var bedste venner og næsten sammen hver dag. Det er forståeligt, at du gerne ville dele dine problemer med A. Hos hende er du jo tryg.  Jeg kan også levende forestille mig, at du følte dig meget svigtet og ramt efter A’s afvisning, den dag i matematik.
Når jeg læser din beskrivelse af forløbet, kan jeg ikke lade være med at tænke på, om A mon har svært ved at tale om alvorlige problemer? Du fortæller, at A de første gange du forsøger at tale med hende om dine problemer, tager mobiltlf. frem.
Det kan godt virke som et signal om, at hun ikke rigtig kan holde til at tale om det, du fortæller hende. Måske bliver hun bange/nervøs?  Det er ikke alle, der kan holde til at tale om store problemer, og det er meget forskelligt, hvad vi hver især har svært ved at tale om.
Der er jo rigtig meget jeg ikke ved, og jeg kan selvfølgelig kun gå ud fra det, du beskriver så detaljeret og tydeligt, og så gætte lidt. Du fortæller, at episoden i matematiktimen ligger efter, du er begyndt at cutte.
Hvis du har fortalt A, at du cutter, kan hun også være bange for at høre om det? Jeg tror nemlig, at det ikke behøver være dig A afviser, men at det måske bare er en måde, hun forsøger at beskytte sig selv på? Altså beskytte sig selv mod ting i livet, hun synes er meget skræmmende.
Jeg synes, det var så godt og flot et initiativ, du tog, da du bad en lærer om at snakke med jer. Det viser, at du er i stand til at passe på dig selv i en situation, hvor det hele var ved at blive meget værre for dig. Du stoppede faktisk noget, der var i fare for at blive til mobning. Hvis A var lykkedes med at få jeres fælles veninder til at vende sig mod dig, var det blevet rigtig grimt.
Du skriver, at du, efter snakken med jeres lærer, ikke kunne vende tilbage til A som hendes veninde. Ja – det kan være svært at tilgive, når man føler sig svigtet. Måske ville du gerne have haft en undskyldning og fik den ikke? Måske kan det være, at I ikke passer så godt sammen, som I troede fra starten? Der kan være mange grunde til, at et venskab ikke kan blive det samme igen.
Jeg opfatter din  beskrivelse af dit forhold til A nu, som at du slet ikke har lyst til at være så nær en veninde, som I var før. Det er helt din egen beslutning.
Du spørger i slutningen af dit brev, hvad du skal gøre.
Måske ved du allerede nu, hvad du vil gøre? Jeg tænker på, at én måde kunne være det, du har gjort før, nemlig bede om hjælp igen fra den gode lærer, du spurgte sidst. Det virker, som om din lærer var god at tale med, men måske blev I ikke helt færdige? Læreren kan måske også mærke, der er noget?
Ofte kræver det mere en én samtale at komme godt igennem en så svær situation, som du beskriver. Især hvis der er flere blandet ind i det, og det er der jo her: Dig, A og jeres fælles veninder. Jeg tror, at alle jer, der er med i det her, er blevet påvirket af det, der er sket her.
Måske er der også flere, der er kede af det? Jeg synes, det er vigtigt at forhindre, at det hele nu ikke bare bliver vendt om, så der er andre, der får det skidt. Det tror jeg på, at I allesammen, sammen med en voksen, kan hjælpe til med.
Det har i mange undersøgelser vist sig, (når man spørger eleverne), at det altid er bedst, hvis alle i en klasse har det godt, og kan gå frit rundt og snakke med, hvem man vil. Så kommer alle elever til at slappe af og have en god skoledag.
Jeg ved, det er rigtig svært at bede om hjælp, og du kan være stolt af, at du havde mod til det første gang! Måske kunne du overveje, om du har mod på at bede om hjælp – en gang mere?
Kærlig hilsen BørneTelefonen