Er det fordi at jeg bor på landet??

Hey BB.

Er en 15 årig dude/dreng som har et problem.

Mig og mine venner har det godt med hinanden. Vi har det godt sammen i skolen, er sammen i alle frikvartere, og snakker nærmest 40 timer om dagen over skype, mens vi spiller sammen. Vi har det altid godt når vi gør det, og der bliver grint hele aften igennem, når det sker.

Men alligevel er jeg her på det sidste begyndt at tænke over, at de nærmest aldrig spørger mig, om jeg foreksempel har lyst til at tage ind i byen efter skole. Det er altid mig der spørger. Og det virker jo underlidt, når vi er så gode venner som vi er. Dog sker det selvfølgelig at jeg bliver spurgt, men det er sgu ikke særlig tit!

De kan sidde på skype og planlægge at sove sammen foreksempel, helt uden at spørge mig, selvom jeg også er med i samtalen. Det gør mig ret ked af det.

Men alligevel spurgte jeg her den anden dag en af mine venner, om hvorfor jeg aldrig blev spurgt om jeg vil med, fordi jeg simpelhelt ikke kunne holde det ud mere. Og så sagde han: “Det er bare fordi du bor på landet, og det gør det jo upraktisk”

Jeg ved ikke, om det bare er mig, men jeg føler mig ekstremt ensom, både fordi jeg bor på landet, hvor ingen af vennerne bor i nærheden, og det med at jeg kun sidde lørdag aften og kede mig, mens de overnatter sammen. Altid uden at spørge om jeg vil med.

Jeg føler mig en smule ensom på den måde.

Er det fordi de hader mig, eller noget andet??? :/

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng

Mange tak for dit brev og hvor er det sejt
af dig, at du skriver herind. Det virker for mig til, at du er god til at
mærke, hvordan du har det. Det er en god egenskab at have og du udviser mod ved
at skrive herind. Det er et mod som jeg tænker du kan bruge i forhold til, at
ændre på sådan som du oplever det med dine venner.

Jeg kan sådan set godt forstå, at du
begynder at tænke over, hvordan de ser dig og hvorfor det er, du ikke bliver
inviteret med til at lave noget. Det er flot, at du spurgte en af dine venner
om, hvorfor du ikke blev inviteret med. Jeg kan ikke sige, hvorfor du ikke er
blevet inviteret, men jeg tænker, at de andre drenge måske ikke ved, hvordan du
har det med det og hvordan du oplever det, når de taler om at lave forskellige
ting uden at høre dig, om du vil med, ville du kunne det?

Jeg tænker også, at en hjælp kunne være at
fortælle dem eller nogle af dem du er tættest på, hvordan du oplever det – at
du faktisk bliver i tvivl om, hvad de tænker om dig og at du på det område
føler dig udenfor. Hvordan ville det mon være for dig? Hvornår ville være et
godt tidspunkt at tale med dem om det? Nogle gange kan det være en hjælp for
en, hvis man har et eksempel på noget af det, som man oplever. Det kan måske
hjælpe til, at de kan sætte sig i dit sted. Kunne det være en hjælp for dig?

En anden mulighed kunne måske også være at
invitere drengene hjem til dig for at lave noget. På den måde kan du vise dem, at
du faktisk gerne vil være med til de ting, som de laver og ikke kun spille
sammen med dem. Kunne det for eksempel være en mulighed at invitere dem hjem
til dig en weekend til overnatning, så du ikke sidder lørdag aften alene og keder
dig? Jeg tænker også, at det er helt naturligt, at jo ældre man bliver, des
mere tid har man lyst til at bruge med ens venner, også selv om man, som du,
bor på landet og derfor skal bruge længere tid på at komme frem og tilbage til
dine venner.

En hjælp kunne også være at tale med dine
forældre om, hvordan du oplever det med, at drengene laver aftaler uden at høre
dig og at de siger, at det er på grund af, at du bor på landet. Jeg tænker
ikke, at det skal være for at skyde skylden over på dem over, at I bor på
landet, men mere, at du kan sige, at du ikke kan deltage i de samme ting, som
de andre drenge i klassen kan og at du rigtig gerne vil være en større del af
gruppen. Eks. Kan du fortælle dem om, hvad der sker, når I sidder og spiller og
er på Skype og hvad det gør ved dig.

Det kunne også være en mulighed at
fortælle, hvad din ven har sagt.

Hvordan ville du have det med at sige det
til dem? Måske kan I sammen finde ud af, hvad der kan gøres ved det. Jeg forestiller
mig, at dine forældre har nogle ideer til, hvad I kan gøre – måske lave aftaler
omkring afhentning, soveaftaler eller andet. I hvert fald tænker jeg, at det kan
gøre det lettere for dig, hvis dine forældre kender til, hvordan du har det og
så kan hjælpe dig med, at det kan blive anderledes. Gad vide, hvad du tænker om
det?

Du har vist rigtig meget mod ved at skrive
herind og også at sige det til en af dine venner. Det er ikke rart nogle gange
at føle sig ensom og jeg synes, det er flot, at du giver udtryk for, hvordan du
har det og oplever det.

Jeg håber, at svaret jeg her har givet dig
på dit brev vil kunne hjælpe dig med hvordan du kommer til at ses med drengene noget
oftere.

Mange hilsner fra BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.