Er jeg ond?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15,

Tak for dit brev til brevkassen.

Når jeg læser dit brev, beskriver du en følelse af at føle dig egoistisk og kritisk i dit valg af venner. Du skriver selv: “Jeg har ingen former for empati for dem”. Jeg fornemmer i dit brev, du ikke bryder dig om denne side ved dig selv, og jeg vil gerne prøve give dig nogle gode råd med på vejen.

Du skriver i dit brev, du har nemt ved at få venner. Når man er en vellidt person, er det ofte, fordi man har nogle karaktertræk, der er tiltalende. Man kan have en god form for humor, man kan være god til at tage initiativ til aktiviteter eller være god til at få hele gruppen af venner med i aktiviteter. På en måde får man måske en ledende rolle i gruppen.

Når man er en af de ledende personer i en gruppe, følger der tit et stort pres med. Det kan være en stor opgave at føle, at man skal passe ind og opretholde en plads i gruppen, hvor vennerne ser op til en. En måde at opretholde pladsen på kan netop være ved at “bruge sin magt” til at holde andre ude fx.

Du er ikke den eneste, der har skrevet til BørneTelefonen om emnet. Vi har talte med andre unge, der føler sig “egoistiske” og ikke synes, at de behandler deres venner, som de egentlig gerne vil.

Nogle af de unge fortæller netop, at de føler et stort forventningspres fra vennerne. De opfører sig på en bestemt måde, fordi de føler, at det forventes af dem. Måske er dynamikken i gruppen også lidt hård. For at være populær må man holde andre lidt ude eller nede. Er det noget, du kan genkende?

Andre unge fortæller også, at de selv har noget, der fylder mere, end det skal i deres liv. Det kan være forskellige ting. Store skift i hverdagen, forholdet mellem dem og deres forældre,  eller måske noget i skolen der plager dem. Du skriver det ikke i dit brev, men måske kunne dette også gælde for dig?

Jeg tænker derfor, jeg vil foreslå dig at tage en snak med en voksen, der kender dig rigtig godt. Det kan både være dine forældre, men det kan også være en træner, en kammerats mor eller far eller måske en voksen fra skolen.

Grunden til jeg foreslår dig dette er, jeg kan fornemme i dit brev, du ønsker hjælp til at ændre din måde at være på omkring dine venner. Her er det rigtig vigtigt at få vendt sine tanker med en, der kender dig og nogle af dine venner. Måske kan den voksne hjælpe dig med at få øje på eventuelle uheldige dynamikker mellem jer venner. Samtidig kan den voksen sammen med dig finde nogle ideer til, hvordan du langsomt får vendt din væremåde hen til det, du selv ønsker.

I kan fx få en snak om netop de positive karaktertræk, jeg fortalte om tidligere i svaret, og hvordan du får dem i spil. Og I kan tale om, hvordan du får sagt fra overfor andre, der måske får presset dig ud i at behandle nogen på en måde, du egentlig ikke ønsker.

I kan måske også få en snak om, hvorvidt der er noget i dit liv, der fylder mere, end det skal lige  nu.

Måske synes du, at det kan være svært at tale med voksne om disse ting? Det kan jeg godt sætte mig ind i. Og det er selvfølgelig vigtigt, at det er en voksen, der forstår dig godt. Er der en, du kunne vise dit brev og mit svar?

Ellers kunne du måske også tage en snak med en af dine tætte venner. Åbne lidt op for dine tanker om, hvordan I behandler hinanden i vennegruppen. Er der en af vennerne, du taler godt med? Hvis du også selv begynder at gøre noget andet – viser forståelse, hvor du måske normalt ville være sarkastisk eller rækker ud hvor du normalt ville afvise, så vil der også kunne skabes “positive ringe” i jeres fællesskab. Netop fordi du er populær, vil du faktisk også kunne trække jeres måde at være sammen på i en mere positiv retning.

Du skriver i din indledning – er jeg ond? Jeg kan ikke svare dig på, om du har gjort nogen kede af det med den væremåde, du selv beskriver. Men jeg synes, at det siger meget om dig som menneske og person, at du skriver til os og beder om hjælp. Det mener jeg ikke et ondt menneske ville gøre. Tværtimod er det et meget flot og positivt karaktertræk ved dig.

Jeg håber, du har mod på at prøve at gøre noget andet fremover overfor dine venner, så du istedet for magt og popularitet, kan komme til at føle mere sammenhold og få stærkere venskaber.

Jeg håber, du fik lidt hjælp af svaret her. Ellers er du meget velkommen til at ringe til os på 116111.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.