Brev
Har ikke rigtigt en bedste ven
Jeg føler mig altid som en 3rd person i venne gruppen.
det er altid mig der bliver efterladt og ikke noget der vil være sammen med mig, jeg føler hele tiden somom jeg får en god ven.
Men så bliver jeg sat til siden.
Jeg vil bare have en god ven og ved ikke hvad jeg skal gøre for det er svært for mig at snakke om sådan nogle ting
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
kære dreng på 15 år
tak for dit brev, om venskaber.
I dit brev skriver du om nogle tanker, som jeg tror mange har haft før. Bare her på BørneTelefonen har vi mange der ringer og skriver ind, med lignende tanker som du sidder med lige nu.
Det sværeste kan oftest være at få talt om, hvordan du har det, ligesom du også skriver i dit brev. Det kan næsten føles som at ordene sidder helt oppe i halsen, på tungen, men at man bare ikke kan få sig selv til at sige dem højt. Dette vil jeg rigtigt gerne hjælpe dig med.
Inden jeg giver dig nogle råd med på din vej, vil jeg starte med at skrive lidt om venskaber.
Venskaber kan være utroligt svært og kompliceret, som du nok allerede har oplevet. Hvad der lige præcist gør, at man bliver venner, gode venner og bedste venner er umuligt at sige. Det er oftest bare noget der sker.
Det kan være rigtigt dejligt, at man er flere der er venner sammen. Men det stopper det med at være, hvis man pludseligt er den der bliver overset. Det kan hurtigt komme til at ske, især hvis man måske er den der er lidt tilbageholden, eller hvis man måske bare er lidt stille i forhold til de andre.
Du skriver i dit brev, at du har startet med at blive venner med en, hvorefter det så blev til en ven i gruppen. Det viser mig, at du kan møde nye mennesker og lærer dem at kende. Det er noget af det vigtigste når vi skal have nye venner eller bekendtskaber.
Derfor kunne du prøve, at få nogle venner som var uden for skolen. Går du måske til en fritidsaktivitet, fodbold, E-sport eller noget helt tredje? En gang imellem kan det nemlig være godt, at få skiftet omgivelser.
Hvis ikke du går til noget i din fritid, kunne du måske prøve at tale med en fra klassen du ikke har talt med før, måske bare spørge om du må sidde ved siden af ham/hende på et tidspunkt. Nogle gange gemmer de bedste og tætteste venskaber sig der, hvor man ikke kigger.
Du skriver også i dit brev, at du har svært ved at tale om hvordan du har det med dine venner. Som jeg har skrevet længere oppe i svaret, så er det en følelse jeg forstår rigtigt godt.
Er der mon en af dine venner som du er ekstra tryg ved? Det kunne være en af dine venner i gruppen, eller en anden fra din klasse? Hvis det var en person du var mere tyg ved, kunne det måske være, at det blev nemmere at få sagt det du gerne vil sige. Samtidig ville du sammen med denne ven/veninde kunne tage en snak med gruppen om hvordan du har det.
Hvis du stadig kan mærke, at det er svært at få sagt, så kunne du måske prøve at skrive et brev ligesom du har gjort ind til os. Et brev hvor du beskriver de tanker og følelser du sidder med. Dette kunne du så give til en af dine venner, eller læse det højt, sådan så de kunne forstå hvordan du har det.
Nu er det jo jul og skolen er lukket og ja også mange fritidsaktiviteter, så det er med at tænke lidt anderledes. Jeg håber du måske vil tænke over og måske bruge nogle af mine ovenstående råd, når det igen bliver hverdag?
Måske her i julen, du kan overveje, om der er nogen på den vej du bor, som du måske kunne hygge lidt med, eller måske du kan mødes online med nogle af dem fra din klasse. Måske du har en interesse, som du kan dele med en, du er glad for og ja, en ide kunne også være at invitere en af dine venner hjem til dig og lave noget, bare dig og ham. På den måde er der ikke nogle andre han skal forholde sig til. Samtidig, hvis det var en du var tryg ved, kunne du måske tale med ham om, at du føler dig lidt overset.
Jeg håber du kan bruge mine råd og tanker, og at de kan hjælpe dig med at få talt om dine tanker og følelser.
Hvis du ønsker at tale med os igen, så kan du altid ringe eller skrive ind til os på BørneTelefonen på 116 111, også her i juletiden.
De bedste hilsner
BørneTelefonen