Brev
Dårlig veninde.
Jeg var bedste veninder med A… i 3 år. Hun var der aldrig rigtig for mig, og var meget led over for mig. Vi blev tit uvenner, men blev dog altid venner igen efter MAX. en uge. Nu har vi været uvenner i næsten 2 måneder og jeg har det dårligt, Hun er den populære i klassen og hvis man ikke er venner med hende er der INGEN der snakker med en.
Vi havde også 2 andre bedste veninder, og jeg sammenligner mig selv med den ene af dem. Og A… behandler os mega forskelligt (Altså den gang jeg var bedste veninder med hende) Desuden udnytter A… mig og gør mig misundelig fordi hun ved at jeg gerne vil have hende tilbage. De 2 andre bedste veninder “Tilbeder” A… og gider heller ikke mig mere. Desuden behandler alle dem jeg har skrevet med på Internettet mig pludseligt som lort.
De bedste veninder jeg har nu er de små piger jeg træner i håndbold, men dem kan man ikke dele noget med da de er 6 år gamle. Jeg har mange gange sagt fra over for A…’s dårlige opførsel, men på en eller anden måde får hun vendt skylden over på mig. Nu har jeg så fundet ud af at hun har blokeret mig på sin Facebook, altså fra sit liv.
Hun er den mest populære i klassen og uden hende som veninde, er ens sociale liv ødelagt på forhånd. Hun holder fødselsdag sammen med en af de andre gamle bedste veninder, og jeg har på den ene måde ikke lyst til at tage med da jeg slet ikke kan udstå den klamme idiot, men på den anden side gerne vil da jeg godt kan lide hende den anden pige.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Øv, hvor lyder det bare til at være svært at være dig lige nu..  Det er aldrig rart at være uvenner med sine veninder og især ikke, hvis man lige pludselig har sværere ved at blive gode venner igen. Jeg tænker på, hvad I mon er blevet uvenner over? Men også på hvordan I plejer at blive gode venner igen? For måske er der sket noget anderledes denne gang end alle de andre gange?
Du siger, at hun tit var led over for dig og aldrig var der for dig, mens I var bedsteveninder.. Har I nogensinde talt om hvad der betyder noget for jer i et venskab? For det lyder til at I forventer noget forskelligt fra det at være bedste veninder.
Det kan være rigtig svært at få ændret nogle fastlåste roller i en gruppe af venner eller en skoleklasse. Og det lyder som om, at I i hvert fald har én meget fastlåst rolle i jeres klasse i form af den pige, du beskriver. Gad vide hvad der ville ske, hvis I alle sammen sagde til hende, at nu er det slut med at bestemme over så mange andre. Så behøvede man ikke blive isoleret fra fællesskabet, bare fordi hun synes det. Det kan aldrig blive okay, at en person får lov at bestemme over andres livsglæde ved at bestemme hvorvidt de skal være inde i fællesskabet eller ej.
Har I for eksempel  talt om klassens trivsel, kliker eller hvad der gør det rart at være i jeres klasse med jeres klasselærer? Det lyder som om, det har taget lidt overhånd med hvem der bestemmer over fællesskabet i jeres klasse, og derfor kunne være rart at få en voksen til at hjælpe jer videre og komme af med den lidt kedelige måde at være klasse på. Måske er der andre end dig, som kender til det eller har prøvet at blive holdt udenfor..?
Måske kunne du have lyst til at fortælle din lærer om, hvordan det lige nu fungerer i jeres klasse og høre, om han/hun måske har lyst til at tage det op som emne i en klassens time? Det er faktisk sådan, at læreren er forpligtet til at hjælpe, hvis der foregår noget. som påvirker elevernes trivsel i skolen.
Det kan også være, at du har mere lyst til at tale med dine forældre om det ,og så kan de måske tale med din lærer om, hvilke muligheder læreren ser for at ændre på det?
Du skriver, at du på en måde har lyst til at gå med til fødselsdagen på grund af den anden pige, og det lyder som en fin idé. For hvis du har lyst, skal du da deltage og ikke lade være at komme på grund af den gamle veninde.. Så får hun jo lov at bestemme igen, og det er vel ikke meningen?
Jeg tænker, om der kunne være andre piger i klassen eller parallelklassen, som du kunne have lyst til at være sammen med? Måske ville din gamle veninde fylde mindre, hvis der var nogle nye veninder, som kunne gøre dig glad og være der for dig.. Det kan være, det vil være sjovere at bruge sine kræfter på nye gode veninder, i stedet for nogle hvor I ofte er uvenner..?
Hvis du har lyst til at tale mere om det eller få flere gode råd, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
De bedste hilsner,
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.