Brev
Bekymret for veninde
Hej bb:)
Jeg er en pige på tretten år og jeg er lige startet i syvende klasse.
I slutningen startede der en ny pige i min klasse som kom fra en skole hvor der var ret meget mobning. Hun startede og jeg blev ret gode venner med hende men hun græd næsten hver dag og måtte til sidst helt lade være med at komme i skole.
Efter en måneds tid kom hun tilbage til skolen men var der kun halvdelen af skoledagen hver dag. Hun græd stadig nogen gange. Efter et stykke tid havde hun det bedre men hun virkede nervøs og var meget bange for at være alene.
Da vi startede i syvende klasse var hun glad nok, men allerede anden dag af skoleåret var hun syg. Hun kom i skole dagen efter men virkede ikke så glad . De næste to-tre dage var hun ikke i skole.
Nu har hun ikke været i skole i en uge og jeg er bange for at hun ikke har det særligt godt. Har prøvet at skrive til hende men hun har ikke svaret. Hvad skal jeg gøre? Skal jeg spørge hende hvad der er galt?
Pls hjælp jeg er bekymret!
-E
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år! Ja, jeg synes, du skal skrive til din ven og fortælle hende, at du tænker på hende og bekymrer dig for hende og at du gerne vil høre, hvad der er galt, hvis hun vil fortælle dig det.
Jeg tror, hun vil glæde sig over, at du tænker på hende. Måske vil hun en dag fortælle dig, hvad der er galt. Måske vil hun ikke. Faktisk behøver du ikke helt at vide, hvad det drejer sig om, for at være den gode ven, som du er. Selv om hun ikke svarer dig på dine beskeder, kan det sagtens være, at hun læser dem og glæder sig over, at du tænker på hende, når hun ikke er der.
Du viser så fint, at du er en ven.
Jeg tænker, du ikke skal stå alene med din bekymring og din ansvarsfølelse for din ven. Jeg foreslår, du taler med dine forældre om, at du tænker på hende og bekymrer dig for hende. De holder af dig og vil gøre, hvad de kan, for at du har det godt. Det kan måske hjælpe dig at fortælle dem, hvad du tænker, og måske de har et råd til om der er noget du kan gøre i forhold til din veninde.
Faktisk tænker jeg også, at det kunne være en idé, at du taler med din klasselærer om, at du bekymrer dig for din ven, som er den nye pige i klassen. Det foreslår jeg, fordi der er nogle regler for, at skolen skal sørge for, at alle elever har det godt og lærer nyt, mens de er i skolen. Det kan sagtens være, at din klasselærer allerede er opmærksom på, at din ven har det svært og det er muligt, der er ting, din klasselærer ikke kan fortælle dig, men du viser du er en god ven, ved at fortælle din lærer du er bekymret.
Hvor er pigen heldig at have dig som ven. Hvis du ved hvor pigen bor, kunne du måske en dag tage forbi og høre om hun har lyst til I er lidt sammen og hygger/snakker? Du kan jo spørge dine forældre, hvad de synes om denne ide?
Mange hilsner fra Børnetelefonen