Brev
Bedstevenindes kæreste
Heej.
For ca. en måned siden holdte jeg fest hjemme hos mig. Min bedste venindes kæreste var der, og jeg har altid synes at han var mega sød osv. Men det der så sker er at min bedsteveninde og ham bliver uvenner, som de tit gør over små ting. Så jeg tager ham med op på mit værelse for at snakke med ham om det fordi min veninde var blevet virkeligt ked af det. Ved ikke hvordan det sker, men vi ender med at ligge i min seng og kysse og han giver mig finger.
Min bedsteveninde og ham blev gode igen samme aften. Har haft SÅ dårlig samvittighed siden. Ham og jeg har aftalt ikke at siger det til nogen, men jeg har det bare så dårligt med det som skete, for jeg kan slet ikke lide ham på den måde.
Ved ikke hvad jeg skal gøre
Mvh pige på 16
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Jeg kan høre du står i en situation, hvor du er i tvivl om hvad du skal gøre. Der findes ikke et rigtigt eller et forkert svar. Men det, at du skriver herind, viser mig, at det er noget du tænker rigtigt meget på. Jeg vil prøve at hjælpe dig, så godt jeg kan.
Du skriver i dit brev at du har det dårligt med det der skete. Når man har det dårligt, eller man får dårlig samvittighed, så er det tit ens egen krop der fortæller en, at man skal gøre noget. Kender du mon denne følelse?
Vi ved fra BørneTelefonen, at det er vigtigt at få talt om det, som man går og har det dårligt over. Derfor er det et råd, som jeg gerne vil give videre til dig.
Normalt ville jeg råde til at tale med en anden om sådan en problemstilling. Men da du skriver, at du og din venindes kæreste har lovet hinanden ikke at sige det til andre, tænker jeg måske, at du skal starte et andet sted først.
Jeg tænker derfor, om du kunne lave et lille tankeeksperiment med dig selv. Et eksperiment hvor du forestiller dig, at du er din veninde og situationen er lige omvendt. Så skal du spørge dig selv og mærke efter i maven: “Hvad ville jeg allerhelst have, at min veninde have gjort i den her situation? Fortælle sandheden til mig? Forsøge at glemme det helt og håbe det aldrig kommer ud? Lade kæresten fortælle det?” Eller måske noget helt fjerde. Du kan også spørge dig selv: “Hvad ville være det værste der kunne ske nu?” Giver det mening?
På den måde tror jeg, at du ret hurtigt vil få en fornemmelse af, hvad det er det rigtig for dig og for jeres venskab. For jeg fornemmer, at det er et venskab, du gerne vil beholde? En risiko kunne være, at næste gang din veninde og hendes kæreste skændes, så vil han måske komme til at råbe det (med vilje eller ej), og hun ville få det at vide på den måde.
Hvis du føler at du er nødt til at få talt med din veninde, så vil jeg gerne give dig et par råd til, hvordan du kan få det sagt.
Du kunne invitere hende hjem til dig, måske lave en kop te, og få talt om det der er sket. Her kunne du fortælle hende, hvor dårligt du har haft det, og at du ikke håber det går ud over jeres venskab.
Hvis det er svært, at få startet samtalen, ved vi at det kan være rart at skrive et brev, som du kan vise hende. Du kan skrive til hende, at du har noget svært du gerne vil tale om. Kunne det mon være en hjælp for dig?
Jeg håber du kan bruge mine råd, og at du får taget det valg, der føles rigtigt for dig.
Hvis du ønsker at snakke med os igen, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111.
Med venlig hilsen
BørneTelefonen