Brev
Jeg ved ikke hvad jeg skal tænke
Jeg er virkelig gode venner med en fra min skole, så en dag for noget tid siden sagde jeg en person jeg kunne lide en gang .
Jeg sov så hjemme hos vennen for nogle dage siden og så sagde vennen at jeg stadig havde et crush på personen(for sjov) senere om aftnen, addede vennen mit tidliger crush og sagde også til mig hvad de skrev om og hvad vennen skulle svare.
I går fandt jeg ud af af en af mine andre venner at den min anden ven(den jeg sov hos) har et crush på mit tidliger crush.
I det hele taget er der ikke et problem, men jeg synes bare det lyder lidt som om at jeg sagde at jeg har haft et crush på personen og så har min ven det så lidt efter og siger at den skriver med hinanden. Og jeg synes bare det er lidt mærkeligt, men jeg gider ikke odelægge vores venskab, for jeg føler virkelig at det bare er en vildt fantastisk men…. men hvad synes du ??
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg synes først og fremmest, det er dejligt, at du har lyst til at skrive ind til os på BørneTelefonen og bede om vores mening. Det gør mig glad, at du har så meget tillid til os. Tak for dét.
Det lyder, som om I har et rigtigt dejligt venskab, og at I hygger jer sammen. Når man har så meget tilfælles og bruger så meget tid sammen, kan man også rigtigt tit ende ud i at kunne lide de samme ting. Og de samme mennesker. Det lyder, som om det er dér, I er endt lige nu. Mon du også har det sådan?
Når man har et crush på et andet menneske, er det ofte meget spændende og giver sommerfugle i maven. Når man deler de følelser med andre – for eksempel en rigtigt god ven – kan det nemt “smitte”, sådan at følelsen omkring det hele nærmest er mere spændende og dejlig end selve crushet. Måske er det sådan for jer?
Jeg synes bestemt, I skal tale om det. Det lyder til, at I har et venskab, der sagtens kan bære det. Du kan fx åbne samtalen med noget i stil med: “Jeg har tænkt lidt over dét med vores fælles crush. Jeg synes, vi skal snakke om det og finde ud af, hvor vi står. Jeg kan rigtigt god lide XX, og det lyder også, som om du kan. Så hvad gør vi? Vores venskab er rigtigt vigtigt for mig, og jeg vil ikke have, at et crush skaber splid imellem os. Måske skal vi have én eller anden “sister code”? Hvad synes du?” Mon det var noget, du kunne forsøge?
Tro mig – et venskab som jeres er værd at holde fast i. Også vigtigere end et crush. Der vil med garanti dukke andre personer op i jeres liv, som I bliver glade(re) for end jeres nuværende crush. Så hold sammen – og om den her situation. Det ville være mit råd til jer. Uanset hvad, er det vigtigste, at du følger din mavefornemmelse. Og beslutningen er helt din egen.
Jeg ønsker dig og din ven alt det bedste og håber, I finder ud af det. Og at jeg har kunnet hjælpe bare lidt.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen