Vil gerne tabe mig men må ikke…

Hej jeg er en pige på 13. Jeg kunne godt tænke mig at tabe mig cirka 5 kilo (vejer 48 og er 178 cm høj) men min mor synes jeg er tynd og siger til mig at jeg ikke må tabe mig. Men synes bare at jeg har fedt alle mulige ubehagelige steder. Hvad skal jeg gøre?? Har forsøgt at træne, men det fungerer ikke jeg glemmer det eller har ikke tid.
Vh 13 årig pige

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Selvom jeg ikke er læge, så synes jeg bestemt ikke, det lyder til, at du har brug for at tabe dig. Og jeg kan forstå, at din mor også synes, du er tynd.

Du tænker, at du bør tabe dig. For du føler, at du ‘har fedt alle mulige ubehagelige steder’. Du oplyser nogle tal til mig – men ingen kan ud fra tal sige, om din vægt er passende.

En læge kan sommenholde dit udviklingstrin, din kropsbygning, din vægt og din alder, når hun ser dig. Og derefter fortælle dig, om du har en passende vægt.

Hvis du følges ad med din far eller mor til lægen, så kan I få aflivet eller bekræftet bekymringerne om, at du skulle være (for) tynd. Du kan også gå en tur til sundhedsplejersken.

I din alder sker der en masse med kroppen, der jo skal gå fra at være barn til at være voksen. Det betyder fx, at man får mere fedt omkring hofterne og begynder at få bryster.

Det kan være lidt svært at acceptere, selvom det er helt naturligt. Det kan godt kræve lidt tid, før man har vænnet sig til den “nye” måde, at kroppen ser ud på.

I stedet for at gå og være ærgerlig over, at du ikke har tid til at træne-  er det så muligt at fokusere mere på det, der gør dig glad? Det er måske at være sammen med venner og veninder, måske at se en god serie eller noget helt tredje. Det kan vi godt glemme, så det er godt at huske på indimellem.

Det er nemlig lidt farligt, hvis man begynder at lede efter ting, der er ikke er “gode nok”. Fx at blive for fokuseret på sin vægt.

Mon din mor ved, at du fortsat tænker meget på mad og vægt? Hvis ikke, så synes jeg, at du skal være ærlig og fortælle din mor, at det med vægten fylder meget hos dig. Måske kan du, din mor og lægen (eller en anden fagperson) tale sammen om, hvordan I bedst tackler tankerne og bekymringerne om din vægt.

Mange kender til det med at have en periode, hvor man tænker lidt for meget på vægt  – uden egentlig selv at vide det. Selvom det måske ikke er sådan lige nu, ved jeg fra andre unge, at den slags tanker med tiden kan komme til at fylde det hele ud.

Hos Landsforeningen mod spiseforstyrrelser taler de med unge, der har fokus på tankerne om mad og vægt. Du kan søge rådgivning og information der, hvis du får brug for det.

Husk også, at du altid er velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for en snak.

Jeg håber, du kan bruge mit svar.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.