Brev
vægt og mad
kære BB
jeg har 2 spørgesmål
jeg er en pige på 14
jeg vejer 48 kg og er 164 høj
er jeg undervægtig.
på det sidste fryser jeg en hel dem og når min mor kommenter af jeg er tynd og af kilogene rasler af min ryster jeg. jeg har ikke taget på i 2 år er det nomalt.
jeg har mødt en rigtig sød dreng, jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal skrive til ham eller hvordan jeg kommer til at se ham igen hvordan for jeg kontakt igen.
der er også en dreng i min klasse som er mega sød og sjov jeg ved ikke om vi er mere end venner men det sker tit at han kommer til at tage mig på brysterne, men det virker ikke avkaet mere naturligt.
kh pigen der er forvirrret
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Tak for dit brev.
Jeg vil rigtig gerne svare på dine 2 spørgsmål, så godt jeg nu kan.
Som jeg forstår dit brev, handler det ene spørgsmål om din vægt og det andet om drenge.
Jeg vil starte med at svare på det med din vægt. Det kan være svært at vide, om du er undervægtig eller ej. Det kan være meget forskelligt fra person til person. Derfor kan det være en rigtig god ide at gå til lægen og spørge ham eller hende. Lægen har fulgt din udvikling og kan måle og veje dig, samt vurdere din muskelmasse og så videre.
Hvordan har du det med din læge? Kunne din mor og dig tage derhen og tale med ham eller hende? Nogle pigers kroppe kan ændre sig meget, når de kommer i puberteten, får menstruation og ikke vokser i højden mere. Men det er da super ærgerligt at gå at fryse. Det at man fryser kan selvfølgelig handle om, at man er for tynd, men det kan også handle om ens kredsløb, og at man ikke dyrker motion og sådan noget.
Du kunne også starte med at snakke med sundhedsplejersken på din skole. Hun ved en masse om kroppens udvikling, og hun kan være god at snakke med om alt muligt. Hun har som regel en fast tid på skolen, hvor man kan snakke med hende. Kunne det være en ide?
Så til dit næste spørgsmål omkring ham den rigtig søde dreng, som du har mødt. Jeg bliver helt nysgerrig på, hvordan du har mødt ham, og om du har hans telefonnummer... Kunne du skrive til ham, at du tænker på ham og har lyst til at ringe til ham? Eller prøve at møde ham det sted, hvor I mødtes første gang?
Her i brevkassen får vi mange andre breve om kærlighed og forelskelse. Du må endelig læse nogle af de andres breve. Måske der er noget der, som du kan bruge. Vi har også et link med tips til scoretricks, der må du endelig bare snuppe tricks fra: http://m.bornetelefonen.dk/raadgivning/BorneBrevkassen/Forelskelse%20og%20kaerlighed/MobileArticles/vaerktoejskassen/scoretips
Du skriver også om en anden dreng, som går i din klasse. Det lyder som om, at I er ved at blive til mere end venner? Det er ikke sådan, at venner bliver ved med at være intime, som jeg tænker det er, når der er en, som tager den anden på brysterne. Men det kan du bedst selv vurdere... Du må bare huske at passe på, at din grænse ikke bliver overskredet. Det er helt okay at sige nej til det. Og måske ville det være en god ide at spørge, om I er mere end venner, før I kærtegner hinanden eller er tætte. Det lyder måske mærkeligt at skrive, men jeg kom bare sådan til at tænke på det, da jeg læste det.
Du må endelig ringe eller sms’e til BørneTelefonen på telefonnummer 116111 eller chatte med en rådgiver på BørneChatten her på siden, hvis du gerne vil snakke lidt mere om det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen