Jeg hader mig selv og syntes jeg er fed

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 14 år

Det er virkelig godt, at du skriver herind med det, du oplever

Det lyder ikke rart, at du føler du skal kaste op når du ser dit spejlbillede, og du hader din krop. Der er rigtig mange unge, som er kede af deres krop, og ikke er tilfreds med den. Især er det vægten, som mange er kede af og gerne vil ændre. Ud fra det du skriver, lyder det til, at du kunne have brug for at tale med nogen om, hvordan du egentligt har det.

Mon din plejefar godt ved hvordan du har det? Du beskriver selv at det fylder rigtig meget i din hverdag. Jeg tænker derfor det er vigtigt du får snakket med nogen om hvordan du har det. Tit er det rigtig svært at snakke om hvordan man har det indeni, og hvad man tænker om sin krop. Her er det også vigtigt at få hjælp fra nogen, der har erfaring.

Det ville være en god idé, hvis du kunne snakke med dine plejeforældre om at tage en tur forbi din egen læge. Din læge kan fortælle dig om din krop har en vægt, der passer til dig. Din egen læge kan også henvise dig videre (måske til en psykolog), hvor du kan snakke om de ting, du oplever.

Jeg vil også råde dig til at kigge på denne hjemmeside: LMS – Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade Måske kan du se på hjemmesiden sammen med dine plejeforældre? De har hjulpet mange unge, der føler sig i tvivl og har mange tanker om mad og vægt.

Det vigtigste er, at du får snakket med din egen læge. Udover dette er en anden mulighed at kontakte ”Headspace” – Headspace er et anonymt og gratis rådgivningstilbud (telefon, mail, sms, chat og ansigt-til-ansigt) til personer, der er mellem 12-25 år. Ingen problemer er for store eller små. Der er ingen ventetid, og du kan ringe, sende en mail, chatte eller lægge vejen forbi det nærmeste Headspace og få en samtale. Headspace er åbent for alle, også hvis man ikke bor i en af de 15 Headspace-byer

Headspace tilbyder også samtaleforløb og har mulighed for at gå med dig til en aftale hos læge, kommune eller andre relevante steder.

Man kan kontakte headspace på: https://www.headspace.dk/

Jeg håber, at du hurtigt får bedt om hjælp – du er med dit brev hertil allerede godt på vej. For dig handler det ikke kun om, at du slipper af med de mange tanker om din krop og vægten – men om at du får tid og kræfter til at gøre de ting, som du helst vil bruge dit ungdoms-liv til.

Lige nu har du en alder, hvor det især er vigtigt at du får sund mad og god næring for at kunne vokse og udvikle dig. Det gælder både for din krop og din hjerne. Det er derfor virkelig godt, at du har skrevet herind, så du kan få noget hjælp!

De bedste hilsener

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.