Dårligt selvværd

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej

Tak for dit brev, som jeg har læst flere gange.

Jeg kan godt forstå, hvis du ikke har det supergodt med dig selv i denne periode. Det virker som om, at du ligefrem har fået en stemme i hovedet, der fortæller dig, at du ikke lugter godt – selvom du bruger deodorant. Jeg tænker på, om der kan være en sammenhæng mellem de signaler, du får fra andre, og utilfredsheden med dig egen krop og lugt.

Hvor er det ærgerligt for dig, at dine venner får dig til at føle dig forkert. Det virker som om, at dine venner er meget optagede af kure og diæter og af et helt bestemt udseende.

Desværre bliver du samtidigt ramt af kommentarer fra din mor. For din mor, der kommenterer på hvordan og hvad, du spiser. Så både i skolen og derhjemme får du signaler om, at din krop og spisevaner burde være anderledes.

Når man har det, som du beskriver, kommer man let til at tro på ‘falske håb’ og hurtige ‘mirakel-kure’, der lover, at ens krop kan skifte form på ingen tid. Kuren “30 days till perfect” lyder som en kur, man kan få det rigtigt dårligt af.

Du spørger, hvorfor kuren ikke virker på dig. Dét er der en god forklaring på: Folks stofskifte, knoglebygning, udviklingshastighed er forskellig. Folks kropslige behov og rytmer er forskellige. Dén krop, du har, reagerer på sin egen måde. Når alle er så forskellige, ser de forskellige ud.

Hvordan kan det så være, at der kun er én måde, man må se ud på: Det ‘perfekte udseende’ med store bryster og lille talje? Jeg kan godt forstå, hvis du tænker: Hvem pokker har bestemt det?

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at hvis kuren var en ven, så ville den være en rigtig dårlig ven: Kuren signalerer indirekte, at man ser forkert ud – og samtidig giver den råd, som ikke virker. Dét er hårdt for selvtilliden.

Hvor er det ærgerligt for dig, at din mor og andre folk giver dig en følelse af at være forkert. Jeg kan godt forstå, at din selvtillid er påvirket. Når ens selvtillid er lav, kan man komme til at være rigtigt hård ved sig selv og acceptere ting, der burde være anderledes.

Det kan for eksempel ikke være rart for dig at ride i bukser, der er alt for små. Du er i en alder, hvor kroppen vokser og ændrer form – og selvfølgelig har du brug for, at ride-tøjet passer til din krop. Mon du har mulighed for at købe brugte ride-bukser på nettet eller i rideklubben? På den måde kan du undgå at spørge din mor om nyt tøj, hvis du har dårlige erfaringer med hendes reaktion.

Jeg håber virkeligt, at du får nogle fantastiske ride-timer uden at skulle suge maven ind – og at du køber en parfume, hvis du har lyst og penge til det. Og så håber jeg, at du ringer og taler med os eller tager fat i andre – næste gang du har brug for at tale med nogen om vægt, krop og udseende.

Måske har du lyst til at se og læse mere om, hvad andre unge tænker om dét med kroppen?https://bornetelefonen.dk/krop-og-udseende/

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.