Brev
Sundhed.
Hejsa.
Jeg er en pige på 13 (Bliver 14 i slutningen af marts) og jeg har et spørgsmål omkring sundhed. Jeg kæmper lige for tiden med min vægt, da 71,5 kg. er meget, eftersom jeg kun er 13. Eller er det? Det kan godt lyde som om jeg overdriver, men det gør jeg ikke! Jeg vejer 71,5 kg. dog er jeg 173 cm. høj.
Jeg løber 12 gange om måneden (fordelt på hele måneden) og løber non-stop i 20-25 min. Udover det går jeg til ridning 2 gange om ugen, og vi rider ca. 4 timer og 30 min. med hård træning fra ejeren af rideskolen. Plus jeg går lange turer, når jeg har tid.
Om morgenen når jeg står op, drikker jeg to glas vand, og spiser en stor potion havregryn med mælk og lidt sukker. Ved ti-tiden spiser jeg gerne et æble, agurk og nogle gulerødder. Ved 12-tiden spiser jeg to-tre rugbrøder med forskelligt på.
(Det skifter mellem hamburgeryg, leverpostej, roastbeef mm.) Når jeg kommer hjem spiser jeg havregryn og en halv grovbolle. Nogle gange et æble. Hele dagen har jeg en vandflaske på mig, og jeg drikker to fyldte vandflasker (1 liter i alt) i skoletiden og en hjemme.
Om aftnen for vi varieret mad med masser af grønsager. Efter aftensmaden spiser jeg ikke mere, bliver jeg sulten, drikker jeg vand. Denne madplan holder jeg så godt jeg kan, og har gjort det i ca. en måned nu. Selvfølgelig skred det lidt omkring den julen, men jeg er startet på den igen, her efter nytår. Og nu til million spørgsmålet.
Er jeg sund? Spiser jeg sundt? Den 28. vejede jeg præcis 72,0 og nu vejer jeg 71,5 og har meget på fornemmelsen, at min stramme madplan og motion hjælper. Men alligevel er det som om jeg ikke gør helt nok. Det er min mor der har sat mig ind i alt det her, (Dog var det mig der ville tabe mig) og hun siger jeg gør nok. Alligevel tvivler jeg.
Mange tak for hjælpen på forhånd!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13.
Mange tak for dit brev.
Hold da op, hvor er du sej. Jeg er meget imponeret over alt det du selv gør, for at komme ned i vægt.
Alligevel er du kommet i tvivl, om du er sund. Sundhed kan være mange ting, og det er helt individuelt, hvad forskellige mennesker mener, der er sundt. Så når du er kommet i tvivl, så tænker jeg, at umiddelbart så ser alt det du gør, for at tabe dig, sundt ud.
Du motionerer rigtig meget - flot. Du spiser varieret og får mange måltider fordelt over dagen - det er sundt.Jeg er ikke specialist i ernæring og kan ikke se, om de mængder du beskriver er ok i forhold til et vægttab, men umiddelbart ser det meget fornuftigt ud for mig.
Som jeg skrev ovenfor så hænger sundhed sammen med, hvad det enkelte menneske tænker om det.
For nogen betyder det at være sund f.eks at have en god veninde som man kan tale og have det sjovt med, andre føler sig sunde selvom de evt. ryger elle vejer lidt for meget, for andre igen er sundhed lig med fravær af sygdom...
Jeg tror, at for at du kan få svar på dit spørgsmål, må du spørge dig selv.
Hvad synes DU, der er sundt?
Hvad synes DU, der mangler for at du kan føle dig sund?
Måske kunne det også være godt for dig at tale med din mor om det. Jeg kan se i dit brev, at hun er en støtte for dig, så måske kunne du vise hende mit svar og så kunne I tale ud fra det.
Det kan også være, at du kunne tale med din lærer/ sundhedsplejersken om det og I en dag kunne tage en sundheddag på klassen, hvor I kunne tale om hvad I hver især tænker der er sundt.
- Det kan måske give dig et billede af, hvad andre tænker, der er sundt.
Hvis du har brug for at tale med en anonym voksen, er du naturligvis velkommen til at kontakte BørneTelefonen på tel 116111, eller skrive ind på BørneChatten.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen.
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.