Brev
Psykolog?
Hej
Jeg er en pige på snart 16 år.
Jeg er lidt i tivl om, at jeg skal psykolog, og om hvordan jeg får det sagt til mine forældre.
Jeg har her i løbet af det sidste år haft problmer med at spise rigtigt. Jeg er mange gange blevet mobbet med mit udseende og vægt. Jeg er 162 cm og vejer 64,5 kg. For cirka 4 måneder siden vejede jeg ca. 69,6 kg.
Jeg er afhængig af skulle veje mig selv hele tiden, for at være sikker på at jeg ikke har taget på. Jeg skipper morgenmaden over, og siger tit at jeg spiser hos en veninde, for at slippe for at spise hjemme, men hvor jeg i stedet går en lang tur.
Oven i alt det er jeg begyndt at føle mig ensom, selvom jeg har venner, føler jeg mig tom.
Jeg er begyndt at få søvnproblemer, hvor jeg ikke kan sove om aftnen og vågner flere gange om natten.
Jeg føler mig ked af det hele tiden selvom der er intet galt.
Jeg har problmer med at lave opgaver i skolen som er nemme, men jeg kan bare ikke overskuet det.
Jeg har prøvet at søge lidt rundt på google omkring depression, og fandt frem til Goldbergs depressions test, hvor jeg lå til en svær depression.
Jeg har prøvet at snakke med en veninde om det, men hun fik det hele til at handle om hende i stedet…. Derfor ville jeg høre om, jeg skal til psykolog?
Hvis ja, hvordan skal jeg få det sagt?
Jeg tør ikke rigtig fortælle min mor det, da jeg ved at jeg bryder sammen. Men også fordi jeg er bange for, at det ville være en for stor økonomisk belastning, da min far snart siger op, og kommer ikke til at tjene så meget som før. Derfor har min mor fortalt mig, at vi skal til at spare lidt.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Tak for dit brev. Jeg synes, at det er rigtig godt, at du spørger os til råds. Det at du har problemer med at sove, føler dig ked af det og har svært ved at overskue din skole, synes jeg lyder lidt bekymrende, og det er vigtigt, at du får hjælp til at få det bedre, så du igen magter din hverdag.
Jeg synes, det lyder som en god ide med en psykolog, og heldigvis koster det ikke noget, når du er under 18 år. Der er flere måder, du kan komme i kontakt med en psykolog i pædagogisk psykologisk rådgivning (PPR) i din kommune. Du har mulighed for selv at tage kontakt til psykologen på din skole. Ofte har PPR psykologen faste dage og tider, hvor de kommer på skolerne og har et kontor. Så kan du blive henvist til pædagogisk psykologisk rådgivning i den kommune, du bor i.
Du kan blive henvist via skolen, men dine forældre skal også skrive under på henvisningen. De skal jo også gerne kunne støtte dig, så jeg tænker, at du alligevel skal overveje at sige det til din mor. Det kan godt være, at det bliver hårdt for dig, når du skal sige det, men jeg tænker, at du vil føle det som en lettelse, når du har gjort det. Det er ikke godt at gå alene med alt det, der er svært, det letter altid at tale med en anden om det. Du kan jo evt. vise hende det brev, du har skrevet og mit svar, hvis det er svært at sige det.
Der er også den mulighed, at I går til lægen, for han eller hun vil måske også kunne sørge for, at du får hjælp. Og endelig er du også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale mere direkte med en rådgiver om, hvad der vil være den bedste mulighed for dig.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.